Böcker, dator, iPad?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Böcker, dator, iPad?

Inlägg av Gäst »

Ni som pluggar på KI, är det mycket böcker att köpa eller räcker det med att ta del av powerpoints och presentationer som man kan få?

Undrar nämligen eftersom jag har andra medicinska böcker jag vill införskaffa för lite sommarläsning och tänkte om jag borde lägga pengarna på en läsplatta eller ny laptop om jag nu ändå kommer läsa mer e-böcker eller powerpoints än böcker på KI.

Ibland är det nice att ha en riktig bok men det kan bli tungt att bära med sig överallt.

Hur har ni gjort ?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Böcker, dator, iPad?

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Det som är mest obligatoriskt är Biochemistry under T1, den är ganska oersättlig enligt mig (kostar ca 300-400kr). Utöver det finns hus75.se där en tidigare student gjort riktigt bra sammanfattningar (gratis), så kurslitteratur är egentligen inte nödvändigt. Speciellt T2 var bra tycker jag.

När man köper viss kurslitteratur så kan man också ibland få tillgång till en e-bokskopia, alternativt köper man bara e-boksvarianten direkt! Brukar ju vara lite billigare än pappersvarianten. Utöver så är föreläsningsslides oftast väldigt bra, jag har pluggat en del via dom och gjort anteckningar på slidesen direkt under föreläsningarna - kan verkligen rekommendera det! Pathology på T3 finns som e-bok att låna gratis från KIB (KI bibblan).

Jag har typ aldrig med mig böcker till skolan utan bara min dator. Jag gör en del egna sammanfattningar, läser Hus75 i omgångar, men har köpt all litteratur för att ha hemma och sitta och plugga med. Det finns dom som har klarat sig bara på hus75, men jag skulle säga att Biochemistry är bra att köpa (relativt billig sett till annan kurslitteratur). På KI Campus finns Medicinska Bokhandeln som brukar ha riktigt bra priser, jag har alltid kollat på andra onlineshops innan jag har köpt men dom har nästan alltid varit billigast (ibland med flera 100 kr) eller så har priserna legat på typ samma nivå. Och då vet man att man får rätt version m.m.

Lycka till i bokhavet! Trevlig sommar!

Hälsningar,
Josefine
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Anon

Böcker, dator, iPad?

Inlägg av Anon »

De enda fysiska böckerna jag läser i är de jag har fått ärva. Annars är det helt och hållet PDF-böcker som gäller. Får ju en del fritt av universitetet här. Lägger hellre pengarna på en platta än massa böcker som senare visar sig suga.
Skriv svar