Byte från Uppsala Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av Tesla »

Vad menar du? Ingen får flytta upp senare under utbildningen, alla moment måste vara godkända. Har man gjort momenten på ett annat lärosäte kan man tillgodoräkna sig, detta görs i samband med bytet av lärosäte. Har du emellertid bara läst T1(som du kommer ha gjort) är det sällan tillräckligt för att tillgodoräkna sig hela T1 av ett annat lärosäte då deras upplägg skiljer sig åt. Osäker på om din fråga besvarades...
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av whodis »

Du lär få läsa om T1 på KI
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Vad ska man tänka på vid byte till KI?

Inlägg av janne »

Som rubriken lyder, har nu kommit in i KI (!!) och kommer därmed avsluta mina studier i Uppsala (Har nu läst 1 termin). Jag har kikat runt på KI:s hemsida och kontaktat Liliana som det stod. Men undrar från er elever som bytt till KI eller andra universitet, vad ska jag tänka på? Är det något särskilt jag bör hämta från Uppsala innan jag lämnar dem?
Marre

Tillgodoräkning av kurser

Inlägg av Marre »

Hej, jag hade tänkt att plugga på KI nu till våren. Jag pluggar för tillfället t1 på UU och läser Energi och Näringslära. Kan jag tillgodoräkna denna kurs? Med tanke på stt sista dag för ansökan om tillgodoräkning är den 21:a December oxh jag har inte tentamina i kursen förrän i Januari.
Gäst

Byte Uppsala till KI efter preklin

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag pluggar för tillfället T2 i Uppsala och trivs bra, men jag oroar mig för alla klin-placeringar som väntar efter preklin. Inte nog med att jag inte vill bli tvingad att hamna i tråkiga småorter ute i landet, utan jag tycker dessutom att allt flängande det innebär att hoppa runt var tredje vecka känns otroligt omständigt. Som jag förstått det från äldre studenter kan man ju behöva hoppa runt en hel del i regionen + Visby, eller (kanske ännu värre?) bli fast någonstans, typ i Eskilstuna, nästan en hel termin för att man har otur med lottningen.

Det jag undrar över är om det vore möjligt att byta till KI efter preklin, alltså inför T5, och få gå vidare till klin på KI? Jag vet att det brukar gälla att man får börja minst en termin under det man gått innan, men om man gjort preklin-tentan och klarat den i Uppsala borde inte det kunna tillgodoräknas på KI? Finns det någon som har erfarenheter av byte mellan dessa lärosäten inför klin eller vet någon mer om det?

Mycket tacksam för svar :glad:
Gäst

Byte Uppsala till KI efter preklin

Inlägg av Gäst »

Hej!
Självklart ska du ta och ringa/maila studievägledaren på läkarprogrammet på KI och fråga dom.

Sen tycker jag du verkar leva under föreställningen att om du pluggar på KI så blir situationen annorlunda?
"Karolinska Institutet tilldelas VFU-placeringar inom hela Stockholms läns landsting, vilket även innefattar Norrtälje, Södertälje och Nynäshamns kommun. Det innebär att det kan bli långa resvägar."

Kan hända att det kan anses något närmare men det är inte så att du kommer slippa resa utanför KI under de kliniska terminerna bara för du byter till KI.
Eli

Byte Uppsala till KI efter preklin

Inlägg av Eli »

Det kan ju vara jobbigt med restider, men många värdesätter att ha varit på olika ställen som är olika stora. Jag tror att det är nyttigt då man får uppleva olika arbetsplatser och se/göra olika saker.

Sedan är det väl inte säkert att det blir bättre på KI, som det låter av vad föregående person svarade. Så tänk igenom för- och nackdelar noga innan du byter.
Gäst

Byte Uppsala till KI efter preklin

Inlägg av Gäst »

Fast på KI blir man ju placerad på antingen KS Solna, Huddinge, DS eller SöS, det är inte vårdcentralsplaceringarna jag syftar på. Och det var för övrigt inte för -och nackdelar med småorter jag ville ha svar på :)
Gäst

Byte, UU-->Ki

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar ifall någon har gått 4 terminer i UU och sedan bytt till Ki, har ni fått tillgodoräkna er allt då? Tänkte att man byter när man börjar den kliniska delen?
Gast

Byte, UU-->Ki

Inlägg av Gast »

Hur har du tänkt att byta? Kommer du söka vi antagning till termin 1?
Skriv svar