Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av linaaaa »

Hej!

nu är det så att jg läser min första termin på läkarprogrammet. MEN eftersom jag kmr från sthlm och alltid "drömt" om KI (vet inte riktigt varför men antar att jag har en romantiserad bild av att KI är så himla lyxig och BRA..och dessutom är jag intresserad av forskning och älskar helt enkelt att bo i sthlm) så har jag funderat på att byta studieort. Jag är medveten om att jag kmr få gå om termin 1 men eventuellt få tillgodoräkna mig vissa moment. Jag vill verkligen byta till KI efterosom jag insett att PBL inte riktigt är min grej och jag tjänar faktiskt på att byta då jag sparar en massa pengar (kan bo kvar hemma) MEEN jag är verkligen jätte rädd för att ångra mig om jag byter till KI eftersom jag hört så MKT SKIT om den skolan. jag har endast fått negativ respons från mina vänner när jag berättat om att jag vill byta och alla VARNAR mig och säger att jag kmr att ångra mig, VILKET får mig att tveka ännu mer :( folk har berättat om att alla läkarstudenter där är helt galet stressade, konkurrenten mellan studenterna är stor, om att tentorna är så himla svåra och att ja hela utbildningen är MKT svårare än de andra läkarprogrammen i sverige. vad ska jag liksom tro på??? jag kollat på forumet och sett att några läkarstudenter från andra lärosäten säger emot detta påstående om att KI är svårare (vilket är ganska dumt eftersom dom inte pluggat där) men jag tror att dom säger så för att "försvara" sina egna studier och skolor. visst läkarstudier är tuffa, oavsett vart man pluggar, MEN SKILJER SIG KI SÅ MKT FRÅN ANDRA SKOLOR som det sägs??

MIN FRÅGA går nu till er alla läkarstudenter som pluggat/pluggar på KI: hur mkt PBL tillämpar ni??? hur upplever ni KI's läkarprogram? vad är fördelarna/ nackdelarna med er skola i jämförelse med andra skolor????? ni har säkerligen vänner vid andra studieorter, vad har ni kommit fram till vid era disskusioner då ni jämfört er utbildning??

snälla skriv så mkt ni bara kan, jag är verkligen jätte rädd för att begå ett STORT misstag :( jag är rädd för att jag inte ska klara av det höga tempot där, jag har redan fått intrycket av att läkarprogrammet är jätte krävande, så jag vill liksom inte börja Ki och sen typ gå in i väggen eller nåt


oj! nu blev det ett väldigt långt inlägg......tack till er alla som tar er tid till att läsa och svara =)


/lina
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av MedStud »

Lyxig och bra vet jag inte. Vi har väldigt kunniga föreläsare, riktiga dissektioner, bra datasalar och fräscha toaletter :glad:

Jag har svårt att tänka mig att ni andra har särskilt mycket mindre jobb att göra. Visst är det en del jobb, men det krävs inte alls särskilt mycket för att bli godkänd. (Går visserligen bara termin 4) Om du lär dig det som är viktigt och inte försöker trycka in allt ska det inte vara några problem alls.

Är det en så bra idé att flytta hem igen? Vill du verkligen det? Vill dina föräldrar verkligen det?

Inte särskilt mycket PBL. Nåt grupparbete på några timmar här och där liksom.
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av linaaaa »

MedStud skrev:Lyxig och bra vet jag inte. Vi har väldigt kunniga föreläsare, riktiga dissektioner, bra datasalar och fräscha toaletter :glad:

Jag har svårt att tänka mig att ni andra har särskilt mycket mindre jobb att göra. Visst är det en del jobb, men det krävs inte alls särskilt mycket för att bli godkänd. (Går visserligen bara termin 4) Om du lär dig det som är viktigt och inte försöker trycka in allt ska det inte vara några problem alls.

Är det en så bra idé att flytta hem igen? Vill du verkligen det? Vill dina föräldrar verkligen det?

Inte särskilt mycket PBL. Nåt grupparbete på några timmar här och där liksom.

Men riktiga dissektioner har vi också, likaså allt annat du nämde :) Mina föräldrar har inga problem med att jag ska flytta tillbaka hem, jag är knappt 20 så än är det inte pinsamt att bo kvar hemma haha :blinkar:

Men min fråga gällde mer svårighetsgraden på ert läkarprogram. Har ni PBL varje vecka??
just nu

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av just nu »

linaaaa skrev:Men riktiga dissektioner har vi också, likaså allt annat du nämde :) Mina föräldrar har inga problem med att jag ska flytta tillbaka hem, jag är knappt 20 så än är det inte pinsamt att bo kvar hemma haha :blinkar:

Men min fråga gällde mer svårighetsgraden på ert läkarprogram. Har ni PBL varje vecka??
Vi har endast ca 3 grupparbeten med redovisningar per termin de första terminerna. Man arbetar inte i sin basgrupp på samma sätt som på ex. LIU och UU.
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av MedStud »

^Exakt.

Ok. så länge du vet vad du vill. Vill du forska, särskilt utomlands, tror jag du skulle föredra KI.

Vi har en preklintenta, vilket om jag förstått det rätt skiljer oss från UU. Den kräver nog en del plugg, men nästan alla klarar den.

Och går du bara termin 1 ska du inte vara orolig om det känns svårt ;) Du kommer att anpassa dig.
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av linaaaa »

MedStud skrev:^Exakt.

Ok. så länge du vet vad du vill. Vill du forska, särskilt utomlands, tror jag du skulle föredra KI.

Vi har en preklintenta, vilket om jag förstått det rätt skiljer oss från UU. Den kräver nog en del plugg, men nästan alla klarar den.

Och går du bara termin 1 ska du inte vara orolig om det känns svårt ;) Du kommer att anpassa dig.
Har man preklintentan temin 4? skriver man en annan tenta samma termin utöver preklin tentan ??

Jag antar att du pluggar på KI, så hur upplver du studierna där? Har du nångång ångrat ditt val av studieeort och isånnafall varför? :)
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av MedStud »

linaaaa skrev: Har man preklintentan temin 4? skriver man en annan tenta samma termin utöver preklin tentan ??

Jag antar att du pluggar på KI, så hur upplver du studierna där? Har du nångång ångrat ditt val av studieeort och isånnafall varför? :)
Ja. Ja. Man pluggar över julen :)

Jag är uppvuxen i en förort söder om Stockholm och bor kvar hos föräldrarna som 20-åring. Det jag kanske ångrar är väl att jag genom det och genom att alla jag känner bor i eller norr om stan hamnar lite utanför studentlivet. Men det är lätt att tänka "tänk om". KI är en fantastisk skola, jag ångrar absolut inte att jag sökte dit.

Kolla här så ser du schema och upplägg.
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... licPage.do
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av linaaaa »

MedStud skrev:Ja. Ja. Man pluggar över julen :)

Jag är uppvuxen i en förort söder om Stockholm och bor kvar hos föräldrarna som 20-åring. Det jag kanske ångrar är väl att jag genom det och genom att alla jag känner bor i eller norr om stan hamnar lite utanför studentlivet. Men det är lätt att tänka "tänk om". KI är en fantastisk skola, jag ångrar absolut inte att jag sökte dit.

Kolla här så ser du schema och upplägg.
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... licPage.do
finns det ens något studentliv på KI?? :P
Vilken termin läser du?? :)
Hakke1

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av Hakke1 »

Jag läser förvisso bara T1, men det jag kan säga hittills är detta: jag trivs superbra, alla de kursare jag snackat med verkar riktigt schyssta (även fast ungefär 70% är från Stockholm eller närområdena, till skillnad från mig), och allt verkar vara professionellt och så - vi har redan fått vara med på ett par patientsamtal och snart väntar även en primärvårdsdag :-)

Angående studentlivet så finns det ett - de flesta arrangeras av MF (Medicinska Föreningen, medicinarnas kår på KI). Under de två första 2-3 veckorna har det varit hyfsat mycket (beror såklart på hur mycket man engagerar sig), t.ex. Amphioxdagen och den tillhörande gasquen på kvällen. Det går såklart inte att jämföra med "äkta" studentstäder som Uppsala och Lund, men klart över förväntan hittills :-)
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Till alla KI-studenter: rekommenderar ni er skola??

Inlägg av MedStud »

linaaaa skrev: finns det ens något studentliv på KI?? :P
Vilken termin läser du?? :)
Vi har vår kår, spex och en del fester, och kan ju också gå på andra lärosätens fester. Vill du ha studentliv så finns det, men det är inte lika synligt som det kanske är på andra ställen.

Jag läser termin 4.
Skriv svar