Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vet någon ifall Linköpings universitet (läkarprogram) erbjuder utbytesstudier i USA? Här är en länk till deras sida över vilka utbytessplatser de har: https://www.student.liu.se/ut/hu/vilka- ... ar-vi?l=sv

Har jag missuppfattat något eller finns USA med där? Det dyker upp platser ifall man väljer linköpins universitet i "degree programme".

Vill bara få det bekräftat så slipper man gå runt nu under sommaren och vara orolig. Ett kort ja eller nej svar föredras därför!

Om svaret är nej så vet jag inte vad jag ska ta mig till... Jag är så dum som inte undersökte detta innan jag valde ordning på utbildningarna. Etta var KI men där kom jag inte in tyvärr. Tvåa var Liu och om de nu inte har partneruniversitet så ångrar jag att jag inte valde Göteborg eller Lund istället (dessa två har partneruniversitet i USA).

Har iallafall kontaktat LiU men vore skönt att få svar här också, speciellt från dig som kanske går i just denna skola.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Hakke1 »

Det verkar inte som att de har USA (iaf inte enligt din länk). Kan trösta dig med att du kan åka till USA på sommarutbyte via IFMSA. Engagera dig där för att öka dina chanser till detta.
Sedan har KI:s USA-alternativ successivt minskat med åren. Är numer "bara" 5 skolor man kan åka till; t.ex. har man tappat både Vanderbilt (Nashville) och Baylor (Houston). Därför har konkurrensen om dessa platser ökat och kräver kårengagemang av olika grader för att få komma dit.
Naramsin
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2016, 11:27

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Naramsin »

Så du rekommenderar att jag sastsar på IFMSA istället för att vänta till VT och börja på KI alternativt GU? Personligen vill jag inte förlora någon tid.

Kan det jag gör med IFMSA tillgodoses av LiU? Eller görs allting i onödan?

Edit: Fast USA finns inte heller med i IFMSA...

Verkar som att jag får stå för alla kostnader och jobbiga processer under min tid i LiU då...

Vet någon hur ofta jag då kan ansöka om att göra utbyte? Är det bara under vissa terminer det är möjligt att göra utbyte?
anna123

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av anna123 »

Omg jag såg ditt namn på fragbite över folk som har fuskat på hp...
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Hakke1 »

@Naramsin: det sade jag aldrig. Sade bara att det var ett alternativ om du vill fortsätta på LiU. Jag har trivts väldigt bra på KI och kan inte annat än rekommendera det :-) Synd att IFMSAs sommarutbyte till USA inte finns längre. Fanns åtminstone 3-4 ställen man kunde till för ett par år sen bara. Man gör de utbytena för skojs skull; ingenting som ger högskolepoäng. Kan dock vara ett fint tillskott i CV:t!

@anna123: Fragbite är väl knappast forumet sådant läcker på och vem åsyftar du? :skrattar:
Naramsin
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 jul 2016, 11:27

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Naramsin »

Anledningen till varför jag vill göra utbyte i USA är just för att öka mina chanser att få göra ST (residency) där direkt efter läkarexamen. Viktigast är dock såklart USMLE-provet.

Det blir Linköping och får väl fråga professorerna/läkarna här ifall de har kontakter där. Det gör de tydligen (flera läkarstudenter där har sagt det) så de får hjälpa och tipsa mig om ställen att göra praktik/bedriva forskningsprojekt där när det väl är lämpligt under klin. Tydligen lär det finnas fem tillfällen under samtliga terminer då det börjar bli lämpligt, och det första tillfället är inte förrän 2-3 år in i utbildningen... Vem vet, fram till dess så kanske Linköping börjat samarbeta med USA och erbjuder utbytesprogram där...

Oavsett vad lär det nog bli en rolig resa.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Utbytesprogram i Linköpings universitet?

Inlägg av Hakke1 »

@Naramsin inte bara att "klara av" USMLE-provet, utan du måste få högre poäng än gemene amerikanska läkarstudent för samma residency. Klart att några veckors utbyte eventuellt förbättrar dina chanser men satsa på att skriva ett bra USMLE step 1 i första hand. Lycka till!
Skriv svar