Byte/Tillgodoräknande från LiU till KI/Uppsala?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
anonym

Byte/Tillgodoräknande från LiU till KI/Uppsala?

Inlägg av anonym »

Någon med erfarenheter av att ha gjort studiebyte från Linköping till annat lärosäte? Eller tillgodoräknat sig kurser därifrån?

Jag har efter lite olika förutsättningar i livet planer på att läsa termin 1 och 2 på Linköpings universitet och sedan byta till Uppsala eller KI. Jag vill såklart gärna hoppa in direkt på termin 3 och inte behöva läsa flera delar av termin 1 och 2 på nya lärosätet, i möjligaste mån. Jag har förstått att Linköpings läkarprogram läser sina olika block (histologi, anatomi osv) integrerat, dvs egentligen inte i block över huvud taget som kanske är standard på de flesta andra lärosäten och tänker därför att detta kan bli ett problem vid eventuellt tillgodoräknande/byte av studieort, så att kurserna inte "ligger i fas" med varandra. Någon som har provat göra detta? Tankar?
Ebi

Byte/Tillgodoräknande från Liu till KI/Uppsala?

Inlägg av Ebi »

Vi hade en som gjorde precis det du frågar efter under första terminen på KI. Det kan t o m vara så att han hade läst T3 i Linköping, minns inte. Men hursomhelst fick han gå T1 och hoppade sedan in på T3 när vi började T2. Kan vara så att det inte är lika hardcore med det nu när Åke inte längre är kursansvarig för DFM1.

Men räkna med att bli tvungen att hoppa bakåt en termin vid ett sådant byte.
babbeloke

Byte/Tillgodoräknande från Liu till KI/Uppsala?

Inlägg av babbeloke »

Måste man söka in den vabliga vägen om man vill byta från något universitet till ki?
Ebi

Byte/Tillgodoräknande från Liu till KI/Uppsala?

Inlägg av Ebi »

Så är det vid alla byten mellan studieorter. Man behöver antas på nytt och därefter undersöker skolan ens handlingar rörande eventuellt tillgodoräknande av andra studier.
Gäst

Byte/Tillgodoräknande från Liu till KI/Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Jag gjorde så förra året, och en annan kille med mig. Det slutade med att vi fick läsa om andra "halvan" på T1, dvs all biokemi, fysiologin och neurologin, det är lite mer utförligt på KI. Det var ju dock när Åke huserade fortfarande, så det kan vara lite annorlunda nu som Ebi säger. Lycka till!
Skriv svar