Vilka terminer är tunga och mindre tunga?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
gauest

Vilka terminer är tunga och mindre tunga?

Inlägg av gauest »

Hej.

Ni som har gått några terminer i Linköping; vilka terminer är tunga och mindre tunga? Jag läste på en blogg att ett antal inte fick börja T5 eftersom de inte klarat T3. Att T1 har ett högt tempo på slutet efter att under HEL ha ett mycket lågt tempo osv.

Vad säger ni som gått några terminer?
halu

Vilka terminer är tunga och mindre tunga

Inlägg av halu »

Kan inte säga något för Linköping, men på KI var det några varje termin som kuggade ur eller tog uppehåll. Mer tydligt under preklin som är hårdare och då fler kuggisar fortfarande var kvar i klassen. Efter några år var det mest barn som orsakade uppehållen :)
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Vilka terminer är tunga och mindre tunga

Inlägg av Xenops »

Linköping har gjort om hela studieplanen från och med hösten, så HEL kommer inte längre finnas utan vara utbytt mot en IPL (en likvärdig kurs skulle jag tro) som kommer ligga under mitten av T1, därmed kommer det inte vara lika lungt i början. Jag själv går bara T1, så kan inte svara för så mycket, men jag har hört att många tycker T2 är tung och T5 p.g.a. stadietentan. Det verkar ha varit lite olika beroende på årskullar vilken termin som varit svårast, det verkar för alla årskullar vara någon termin där många i klassen kuggar en terminstenta, för några var det just T3, och kanske därmed orsaken till det du läst att många inte fått börja T5?
gauest

Vilka terminer är tunga och mindre tunga

Inlägg av gauest »

Hej och tack för svar :glad:

Vad har du för intryck av T1, den borde väl vara slut snart?
Vad har varit bra, dåligt, jobbigt, lätt... Funkar det bra i den nya skolan, får alla plats? Är alla superpluggisar i 20-årsåldern eller finns det blandning?

Jag kommer att söka in till VT17 så det är därför jag är nyfiken :glad:
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Vilka terminer är tunga och mindre tunga?

Inlägg av Xenops »

Jag tycker den har varit jättebra. Ja, det har varit jobbigt och stundom väldigt mycket att läsa, men samtidigt har det varit väldigt roligt och intressant! Jag tror mycket beror på vad du hamnar i för basgrupp och får för handledare, eftersom det är mycket basgruppsarbete. Jag hade nog väldigt tur också och hamnade i en superbra basgrupp, tycker det är synd att behöva skiljas från den till nästa termin. Handledarna jag hade var också duktiga, det varierar väldigt mycket har jag fått höra. Tycker vår klass är en väldigt bra och inkluderande klass, trots att vi är så många. Alla är definitivt inte superpluggisar och åldern varierar, många är nog i tidiga 20-årsåldern (precis som jag själv), men det finns också de som passerat 30-årsstrecket.

Jag själv hör inte till den skaran som pluggar jättemycket och egentligen har jag nog en rätt kass studieteknik och prokrastinerar gärna. Men eftersom vi har basgruppsfall två gånger i veckan "tvingas" man att plugga på ett annat sätt. Man vill ju inte komma till gruppen och vara helt oförberedd.

Det som också har varit roligt är att vi har det som heter samtalsstrimma, det går ut på att lära sig samtala med patienter. Så vi har fått rollspela lite med varandra och så har vi fått träffa simulerade patienter. Under T2 och T3 kommer vi istället få vara på vårdcentraler och samtala med riktiga patienter, kommer bli spännande!

Jag tycker det är kul att få göra lite praktiska saker också, det ingår ju inte så mycket sånt de första terminerna, men då brukar ibland anordnas lite olika saker man kan få delta i (ofta av Linköpings kandidatförening). Har varit suturövning, träning på att sätta PVK och KAD, snabbkurs i prehospitalt omhändertagande L-ABCDE och liknande. :)
Skriv svar