Vilka böcker behöver jag? Vill veta ASAP

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Vilka böcker behöver jag? Vill veta ASAP

Inlägg av janne »

Hej alla LiU läkarstudenter!

Jag skulle verkligen vilja veta vilka kurslitteraturer jag kommer behöva till första terminen! Har nämligen en bekant som kan tänkas sälja böcker nu men vet ju inte vilka böcker jag behöver och kommer inte åt den informationen förrän sent. Så vilka böcker behöver jag? Finns det några böcker jag kommer använda extra mycket? några jag knappt kommer använda?
Qapla

Vilka böcker behöver jag? Vill veta ASAP

Inlägg av Qapla »

Tjenare!

Ska börja termin 4 och känner igen känslan. Första terminen börjar du med 8 veckor hälsa, etik o lärande. Det behöver du oftast inte köpa böcker till alls. Sen är det mycket fokus på cellulär nivå och en del embryologi första terminen. Skulle rekommendera The Cell av Alberts (lite tyngre) eller Essential Cell Biology, även den av Alberts (lite lättare och i stort sett allt du begbehöbehöver står i den. Embryologi så fungerar Larsens Human Embryology eller Langmans Medical Embryology.

Utöver detta så måste du ha en fysiologibok, och där är Borons Medical Physiology en bok som har allt men som man måste sålla i, eller den lite lättare fysiologiboken av Guyton.

Ett tips är också att vänta in lite in på terminen. Medicinska föreningen har flera boksäljardagar för nya studenter och faddrarna kommer också att hjälpa dig med bokkvällar och dylikt.

Välkommen!

/Q
Amanuens

Vilka böcker behöver jag? Vill veta ASAP

Inlägg av Amanuens »

Ett tillägg är att du även behöver en histologibok där de flesta har Ross Histology samt ev. en anatomiatlas (Sobotta eller Netter är vanligast). Anatomiatlasen måste vara med latinsk nomenklatur!

Du kommer även läsa biokemi under T1 och där finns Biochemistry av Stryer eller Lippincott's där den sistnämnda är fullt tillräcklig.

Apropå embryologi så finns en svensk bok som är väldigt bra i kombination med de lite mer djupgående engelska böckerna. Det är väldigt många svåra/konstiga namn så därför underlättar det med en svensk bok.

Om du ska köpa böcker av en bekant så kanske det kan vara klokt att komplettera med Murrays Microbiology inför T2 och en immunologibok (typ Abbas).

*puh* tror det var allt.

Ett sista tips: många många böcker finns som e-bok via bibliotekets hemsida eller en googling bort...
T2hereicome

Vilka böcker behöver jag? Vill veta ASAP

Inlägg av T2hereicome »

Hej!

Kul med Linköping! Jag börjar termin 2 till hösten.

Alla böcker du behöver går att få tag på som e-böcker. För att klara tentan behöver inte några av de tyngre böckerna (the cell, boron osv). Men för att hänga med och ligga på topp när det basgruppsarbetet behöver du dessa - detta är dock otroligt valfritt.

Jag trodde det skulle vara jobbigt att läsa på iPad men meningen är inte att du ska läsa ett kapitel i boron utan endast de stycken som är relevanta. Ha alltid en frågeställning när du läser istället för att försöka komma ihåg ett kapitel.

Jag hade ingen bok i pappersform, utan allt löste sig. Sparade tusenlappar.

Fick tillbaka tentan och hade 6 poäng från fullpott (Max 80). Stressa aldrig. Jag hade ångest och pluggade för mycket. Bättre att ta hand om sig själv och festa. :D
Skriv svar