Kurslitteratur T1B Linköping

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Kurslitteratur T1B Linköping

Inlägg av selvira »

Var hittar jag litteraturlista till T1B ? Någon som vet eller kan länka? Har förstått att det inte finns nåt obligatoriskt och att man har flera olika böcker att välja mellan men det skulle vara kul att kika lite innan terminsstart...

mvh
Gäst

kurslitteratur

Inlägg av Gäst »

Litteraturlistan finns på Lisam, systemet som alla på LiU (ska) använda för att kommunicera med varandra. Du kommer få login till detta när du har börjat i Linköping. Sedan, precis som alla andra ställen så kommer faddrarna ha en bokkväll med de nya studenterna senare i terminen, innan T1b startar.

Angående "obligatorisk" litteratur, så finns det ingen. Så länge din kunskap är på en tillräckligt bra nivå för att du ska klara av tentan och PBLen genom att tillföra något till gruppdiskussionerna, så lär det räcka.

Litteraturlistan är tyvärr inte det bästa att gå på och ta allt med en nypa salt, då många av böckerna som många läser inte finns med. Exempel på sådana är:
Essential Cell Biology av Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin
Biochemistry av Richard A. Harvey, Denise R. Ferrier

Dessa är väldigt bra böcker som är lagom tjocka och är heltäckande för dina T1b-behov, med mycket få undantag t.ex. man behöver läsa lite mer om apoptos än vad som står i Essential Cell Biology.

De som står med i litteraturlistan som jag kan komma ihåg är: Stryers för biokemin, Boron eller Guyton för fysiologin och Alberts "The Cell" för cellbiologin. För anatomi atlas (inte så nödvändigt att ha i T1b men kan vara fin att ha i bokhyllan :blinkar: ) så är det i princip fritt fram att välja det man känner för t.ex. Sobotta eller Netters. Det viktiga är att det är latinsk nomenklatur och inte engelska eller "engelsklatin".

Lycka till och jag hoppas att detta har hjälp dig. Jag svarar gärna på fler frågor om du har fler frågor.
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

kurslitteratur

Inlägg av selvira »

Tack så mycket ! Har kollat runt lite här på läkarstudent och hittat en litteraturlista från typ 2012

http://www.hu.liu.se/lakarprogr/t4/fila ... 120912.pdf

där nämns de böcker du pratar om. men menar du att man i princip skulle klarar sig utan embryologi, fysiologi och histologiböcker mfl under T1 ? fattar att det är individuellt, men om jag ska satsa på några böcker så är det cellbiologi och biokemi som är de väsentliga (och ev anatomisk atlas) ? Är det sånt som brukar säljas begagnat eller böcker som följer med hela utbildningen?

många frågor blir det :)
Gäst

Kurslitteratur T1B Linköping

Inlägg av Gäst »

Oj, glömde embrologin.

Mitt fel. Jag tror att jag misskommunicerade lite :pinsamt:

De böckerna jag nämnde räckte för Cellbiolgin och Biokemin i T1b. Sorry my bad.

Men för fysiologin så kör de flesta på Guyton (finns inte på din lista men finns på lisam-lit.listan) eller Boron. De räknas som standard. Sedan finns det även den svenska boken "Människans fysiologi". Vissa kapitel är mycket bra skrivna där, men andra inte. Föredrar man att läsa svenska före konstiga syntaxer och ord på engelska så är den bra. Sedan får man ju även lära sig alla ord på svenska vilket kan vara bra för då slipper du plugga in dem senare (patienter i vården kommer inte prata engelska eller latin med dig).

För embryologin så är det mycket varierande. Vissa använder Larsen's (finns inte på listan men många föreläsare använder bilder från den boken), andra Langmans (och sedan så finns det 1-2 till böcker som används som jag inte kan namnen på). "Embryologi - en kortfattad lärobok" är en bok som jag gärna vill så ett slag för. Är man inte den bästa på att läsa Engelska texter med komplicerade syntaxer och budskap, så kan den svenska boken räcka ganska långt. Det jag har sett på äldre tentor är att ofta så är det viktigare att du kan helheten är specifika detaljer.

Själv har jag inte ens bläddrat i en "Gray's Anatomy" så jag vet inte hur nödvändig den är. De som har läst den säger att den är bra att ha i T1b, men det är många som inte har läst den så rekommendationen är ju att du väntar med det inköpet.

Ross Histology räknas också som standard här i Linköping. Känner inte till en enda som inte har bläddrat i den.

Det sista jag kommer på just nu att säga är att listan du länkade är gammal. Den uppdaterade listan på Lisam är den som gäller, men man behöver inte följa den till punkt och pricka så länge man klarar av tentan.
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Kurslitteratur T1B Linköping

Inlägg av selvira »

tack än en gång, det var väldigt vägledande :) om du har lust att länka den uppdaterade litteraturlistan får du gärna göra det
Gäst

Kurslitteratur T1B Linköping

Inlägg av Gäst »

tankade ned listan (hoppas att jag inte har begått något brott).

Dropbox länk: https://www.dropbox.com/s/z03tp8ngiose6 ... .xlsx?dl=0

Dokumentet är ett exceldokument och därför så krävs det lite skills med filtrerarna på excel för att listan ska kunna vara bra.

Lycka till! Och som sagt; ni ska inte hetsa. Faddrarna kommer ha en mycket trevlig bokkväll med er. Folk kommer ställa frågor om kurslitteratur tills ni tröttnar på dem. Så snälla, var inte den där personen som konstant frågar om litteratur IRL till faddrar, kursledningen och etc. för ni kommer få ungefär samma svar. Föreläsare och kursledningen kommer säga: "Kolla på lit.-listan på Lisam." Medan äldrekursare kommer ge ett svar som troligtvis skulle likna mitt.

Folk säljer begagnade böcker till mycket bra pris. Och kursreferenser finns på biblioteket så det är bara att sno en där. Många böcker finns som pdf'er på nätet (du får tillgång till dem via bibliotek inloggning) och google kan ju också hjälpa till :ful-ler:. Jag har personligen inte köpt en enda bok, och har klarat mig på de böcker man kan låna från biblioteket och eböcker. Man sparar mycket pengar och är inte lika fastlåst i en bok om man har det som mig.

Sedan är första kursen på T1 i Linköping HEL-kursen. Då ska ni passa på att lära känna staden, sjukhuset och njuta av det nya livet. Den kursen kräver inte att ni plugga 40h i veckan, snarare 15-20h i 8 veckor (tro mig tid behövs om man nyss har flyttat hemifrån). Ni kommer får höra rykten, tips och mycket annan bra info under den tiden. Annars är det ju bara att fråga på forumet här :glad:
Lkpgsstudent

Kurslitteratur T1B Linköping

Inlägg av Lkpgsstudent »

Hej Selvira!

Kan vara bra att nämna att du inte borde köpa någon litteratur innan du har börjat om du inte är helt säker på vilken bok du verkar trivas bäst med. Som det tidigare sagts kommer dina Faddrar att hålla bokkvällar då du får bläddra i olika böcker av samma typ, och du kommer få mycket tips. Dessutom så kommer det finnas ett par olika forum där du kan köpa begagnade böcker när du väl har börjat (anordnas av sektionen bl.a.). Själv har jag större delen i elektroniskt format och det fungerar underbart för mig. Så ha lite is i magen så kanske vi ses på Örat i januari! :party:
Skriv svar