Linköping- hur är det?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Stina

Linköping- hur är det?

Inlägg av Stina »

Hej!

Jag funderar på att läsa i Linköping efter gymnasiet och är därför nyfiken på hur det är att vara student där. Hur är stämningen i klassen? Hur är föreläsningarna? Har ni duggor? Är studentllivet bra? HUr äR PBL!?!
Gäst

Linköping- hur är det?

Inlägg av Gäst »

Stina skrev:Hej!

Jag funderar på att läsa i Linköping efter gymnasiet och är därför nyfiken på hur det är att vara student där. Hur är stämningen i klassen? Hur är föreläsningarna? Har ni duggor? Är studentllivet bra? HUr äR PBL!?!
Hur är stämningen i klassen? Bra.
Hur är föreläsningarna? Varierande kvalité.
Har ni duggor? Nej.
Är studentlivet bra? Ja.
HUr äR PBL!?! Bra.

Jag kanske ska elaborera svaren lite :blinkar:

Stämning är bra här i Linköping, men detta är något som jag förutsätter är bra på alla studieorter då jag hoppas att ingen som läser till läkare är svin. Det som är intressant i den frågan du ställer är konceptet "klass". I Linköping brukar man kunna få kontakt med äldrekursare utan allt för stora problem och därför blir det inte bara stämningen i klassen som är avgörande om man trivs eller ej här. En annan viktig detalj är att i Linköping är den senaste årskullen (HT14) 120 personer, och denna siffra kommer bara att öka. Det betyder att man pratar mer med dem man tycker om och något mindre med dem som man inte har så mycket gemensamt med, eftersom att man bara kan välja och vraka bland människor (precis som i det riktiga livet :cool: )

Föreläsningarna i Linköping är inte obligatoriska, men de flesta brukar dyka upp på dem. Precis som gymnasiet så finns det de som är mindre bra på att vara lärare än andra, men generellt så är det bra föreläsare (i alla fall enligt min vänner).

I Linköping har vi inga duggor dvs. småprov under terminerna, utan endast terminsprov tillskillnad från de flesta studieorter. Vissa tycker om det, andra inte. Det är en smaksak. Det kan vara bra att veta att man får ledigt 2-3 veckor innan provet för att plugga lite extra inför provet. Annars så fungerar basgrupperna (dvs. studiegrupperna) lite som minitest, då man inte vill sitta där som en fåne i två timmar medan de andra diskuterar anatomi och fysiologi.

Studentlivet är bra. Det jag har hört är att Linköpings Mediciska Förening (en förening för läkarstudenterna) är en av de mer aktiva om man jämför med andra ställen (vill påpeka att jag inte har några erfarenheter av andra ställen så om någon har andra uppgifter så skulle jag vara mycket tacksam om ni kunde skriva dem). Bor man i korridor kan man inte undvika alla för- och efterfester varje helg. Kravaller anordnas ganska ofta. Studenter ser man ganska ofta, speciellt om man bor på "rätt" sida stan eller "rätt" bostadsområde.

PBL är även den en smaksak. Staten och myndigheterna brukar tycka om PBL då man "utvecklas" på ett annat sätt. Det kan ta ett tag att komma in i processen. Det brukar inte vara så stora problem med basgrupperna då alla är läkarstudenter (och som jag sa i början; de som kommer in är oftast inte idioter eller svin).
Stina

Linköping- hur är det?

Inlägg av Stina »

Tack för ett väldigt fint svar!! :smart:
SofKL
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 okt 2014, 15:24

Linköping- hur är det?

Inlägg av SofKL »

Hej Stina!
Jag kan också dela med mig av mina åsikter angående läkarprogrammet i Linköping.

Hur är stämningen i klassen?
I min klass är det en mycket öppen och trevlig stämning. Vi är dock ganska många, så det är oundvikligt att det inte skall uppstå grupperingar, vilket jag dock inte tycker gör så mycket. PBL bidrar dock till att man blandas- och "tvingas" umgås med olika människor, vilket jag personligen tycker är väldigt kul!

Hur är föreläsningarna?
Överlag bra.

Har ni duggor?
Inga duggor, nej.

Är studentlivet bra?
Studentlivet blir lite vad man gör det till skulle jag säga. Vill man så finns det möjlighet att gå på diverse sittningar, kravaller & andra fester varje vecka. Personligen föredrar jag att göra annat än att festa när jag väl har tid att vara ledig, och då blir utbudet desto mindre, men det finns som tur är många likasinnade som man kan styra upp andra saker med. Min personliga uppfattning är nog dock att om man söker maximalt studentliv så borde man välja Uppsala eller Lund.

Hur är PBL?
Var själv väldigt skeptisk till PBL när jag började, men tycker än så länge att det fungerat över förväntan. Det finns många fördelar, exempelvis att man kan både ge- och få mycket hjälp från sina basgruppsmedlemmar, samt att man får möjlighet att lära känna fler människor i klassen på ett djupare plan. Självklart finns det även en del nackdelar, till exempel så kan man ibland känna som att man bara slösar bort tiden och inte kommer någonvart. Detta är väl dock undantagsfall, oftast fungerar det väldigt bra och man har för det mesta givande diskussioner i gruppen.

Om du funderar på Linköping skulle jag även rekommendera dig att ställa upp dig i studentbostadskö, jag gjorde det ungefär ett år innan jag började här, vilket var väldigt värdefullt när jag väl kommit in :)

Lycka till!
Stina

Linköping- hur är det?

Inlägg av Stina »

Tack för ännu ett svar! Kul att höra åsikter från flera olika personer. Själv är jag en aning skeptisk när det kommer till just PBL, men jag vet inte, det är någonting med Linköping som tilltalar mig :flinar: Och smart med att ställa sig i bostadskön redan nu! Det ska jag minsann göra! :party:
Gäst

Linköping- hur är det?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Kanske inte riktigt samma ämne men nästan...
Jag undrar hur mycket av undervisningen som är på svenska respektive engelska? Då menar jag förstås föreläsningar och gruppträffar. Kursliteraturen förutsätter jag är på engelska.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Linköping- hur är det?

Inlägg av Nils »

Undervisningen på svenska läkarprogram sker på svenska vid minst 98 % av tillfällena. Jag har varit med om engelska föreläsningar men de är mycket ovanliga undantag, jag gissar att Linköping inte skiljer sig i detta avseende.
Skriv svar