Schema och studiestrategi Linköping?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Gäst »

Jag har lite funderingar kring hur schemat ser ut de första terminerna i Linköping eftersom jag ska börja nu till våren och har lång resväg och familj. Jag ska försöka vara så effektiv som det går under studierna men det är svårt att utläsa från tider på ett papper hur det är i verkligheten så jag behöver info från någon som vet.
Jag har koll på basgrupperna och samtals- och litteraturstrimmorna, hur ofta de är och att de är obligatoriska. Sedan finns det ju andra saker som även det är obligatoriskt att genomföra men som är mer utspritt under terminerna. Om jag uppfattat det rätt så kan man anmäla sig till labbarna på de erbjudna tider som passar en bäst vilket i så fall känns skönt att få påverka lite själv. Sedan verkar det finnas några obligatoriska föreläsningar och några frivilliga.
Blir man bara indelad i olika grupper eller finns det olika kombos av grupper som gör att man kan åka färre dagar, kan man byta? Basgruppen är väl fast men de andra grupperna. Jag gjorde ett provschema förra våren där jag bara tog basgrupp ett och vengrupp ett osv och såg hur schemat blev och det var ju ok, kanske att man kan effektivisera lite mer.
MEN, HEL-schemat är ju ett mysterium, jag vet inte vad som menas med de olika benämningarna på grupper och vad man måste närvara på. Är det basgruppsträffar under HEL också eller bara innan och efter?

Långt inlägg men VÄLDIGT tacksam för svar, vill vara så förberedd jag kan!
Guest

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Guest »

Hej,

hur långt har du att pendla? Jag skulle säga att allt beror på hur lång pendling du har och givetvis hur mycket tid du annars kan lägga ner.
Gäst

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Gäst »

Jag har ca 1,5h med bil, ca 2 med tåg. Vill helst åka tåg då man kan utnyttja tiden för plugg/genomgång och för säkerheten såklart. Jag vill ju åka så få dagar som möjligt men ta till vara tiden jag måste vara i skolan genom att passa på att göra labbar, gå på någon föreläsning eller bara läsa. De dagar jag är hemma är det inga problem, då sitter jag på biblioteket. Jag har en strikt plan som jag måste följa för att fixa studierna men vill veta mer om hur verkligheten ser ut innan jag börjar, gärna från någon som är i samma sits och/eller vet hur det är.
Gäst

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Gäst »

Jag undrar det också! Kommer börja nu i vår också men bor i stockholm. Hur många gånger om veckam behöver man pendla egentligen? Preklin är väl för det mesta teori så det borde inte vara ett problem? Hur har du tänkt?
Gäst

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Gäst »

Som läkarstudent som går T1 (och nyss avslutade HEL-kursen och därför är minnet fortfarande ganska färskt) är HEL ett mysterium för alla innan de börjar kursen (och ett mysterium även efter kursen :tokig: ). LiU brukar ändra lite i HEL-kursen varje termin så jag kan inte garantera att detta kommer gälla för dig.

Du kommer ha basgruppsträff två dagar i veckan (valfritt om man vill ha det på förmiddagen eller eftermiddagen); dessa är obligatoriska. Du kommer ha seminarium de flesta veckorna under kursen; dessa tog en hel förmiddag. Dessa seminarium är obligatoriska och är på en annan dag än basgruppsträffarna t.ex. jag tror att jag hade basgrupp tisdag och torsdag eftermiddag, och seminarium på fredagar. Föreläsningarna under HEL är valfria (och denna termin relativt värdelösa). Om det är närmare till Norrköping så blir du placerad där under HEL, om du har goda skäl att inte vilja bli placerad i Norrköping så blir du placerad i Linköping, annars är det slumpen som avgör vart du hamnar.

Angående påståendet "kanske att man kan effektivisera lite mer" så tror jag att det är omöjligt. Eftersom basgruppsträffarna är obligatoriska får du inte missa fler än två varje termin. Som du nämner så finns det ytterligare några få moment som är obligatoriska, men inte många, dock är det rekommenderat att gå på föreläsningarna. Det jag har hört från några äldrekursare är att T5 (kanske någon annan termin) och framåt så finns det ingen handledare med på basgruppen, vilket betyder att basgruppen själva skickar in närvaro till ledningen. Det betyder att det är lite mer liberalt med närvaron :visslar: .
Gäst

Schema och studiestrategi Linköping?

Inlägg av Gäst »

Ok, tack för svar, det låter riktigt bra. Var rädd att HEL-kursen innebar obligatorisk närvaro varje dag nästan hela dagar varje gång.

När jag sa "effektivisera mer" så menade jag mer om det fanns möjlighet att styra lite när man labbar tex. Detta för att kunna passa på att labba de dagar man ändå är inne på obligatorisk träff eller labba så man kan gå på föreläsningar när man ändå åkt till skolan. Så menade jag. Sämstascenariot för mig är om jag måste åka in fem dagar i veckan för bara ett moment och där jag inte kan utnyttja tiden till att passa på att göra annat samma dag. Jag vill ju gå på en del föreläsningar och även kunna plugga före, efter eller mellan moment när det finns möjlighet. Eftersom jag har långt att åka vill jag ju inte åka varje dag. Några veckor blir det säkert så men det må väl vara hänt!
Skriv svar