Pendla till Linköping?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Pendlare till Linköping

Inlägg av Gäst »

Hej!

Lkpg-kandidat, kul att läsa att det funkar att pendla från Jönköping eftersom jag kommer göra det själv nu från vårterminen. Är väldigt nyfiken på hur du har lagt upp pendlandet på bästa sätt så hoppas du vill svara på lite frågor.

Pendlar du med bil eller buss? Om du åker bil, hur funkar det med parkering uppe i Linköping?
Går du på föreläsningarna eller bara på de obligatoriska momenten? Vid olika gruppindelningar, tex vid labbar, kan man byta grupp för att få till bättre tider eller är man alltid med den egna gruppen? Är du ensam pendlare från Jönköping eller är ni flera? Något annat som kan vara bra att veta?

Tack på förhand!
Lkpg-kandidat

Pendlare till Linköping

Inlägg av Lkpg-kandidat »

Nu har jag nyligen börjat mina kliniska terminer och det är innerligt skönt att slippa pendla så frekvent som förr. MEN det har fungerat. Tidvis slitigt men alla gånger värt det och nu är det rätt skönt att till skillnad från övriga kursare slippa flaxa runt på olika klinplaceringar i mellanSverige. Det har varit tungt (de få) gånger som barnen varit sjuka eller när min man blev magsjuk en vecka under min tentaperiod.

Min första termin hyrde jag ett rum och veckopendlade men redan efter första tentan hade jag tröttnat på Linköping och åkte hellre hem o träffade barnen.
Genomsnittligt har jag varit uppe i Linkan 4 dagar i veckan. Har varit på de flesta föreläsningarna eftersom de är givande (bortsett från HEL- och FoF-föreläsningarna) och jag lär mig ffa genom att lyssna på någon istället för att självständigt läsa in samma mängd. Dag 5 är jag hemma (själv) o tar det lugnt,läser och hämtar barnen tidigt om jag kan.

Min make ( i kombination med svärföräldrar) har stått för huvuddelen av hämtning och lämning på dagis när jag är iväg. Städning, tvättning, handling o husprojekt har oftast förlagts till helgen. De dagar jag är borta blir heldagar. Åker (nästan alltid) med Swebus 06.10 och kommer hem med 18.25 bussen. För mig har Swebus fungerat bäst eftersom de alltid är i tid. Har periodvis pendlat med tåget (östgötapendeln) också men man sover inte så gott där :) dessutom är pålitligheten sämre. Men jag har en kursare som pendlat med enbart tåg (sj)från Vetlanda o resorna har inte varit problematiska.

Bil åker jag sällan eftersom bussen är oumbärlig, den är billigare och man kan LÄSA under tiden. Men kostnadsfri bilparkering finns oftast om man kommer till 8 men man måste ha passerkort för att komma innanför spärrarna, vilket man får hämta ut dagen efter kursregistrering.
Jag har en cykel ståendes på stationen i linköping och då tar man sig till skolan på 10 min från bussen. Tar ungefär lika lång tid att ta sig från bilparkeringen in till föreläsningssalarna.

Vid labbar o andra moment brukar man kunna slinka in utan att byta i förväg bara vissa (väldigt få) moment man behöver byta. I min kurs är jag ensam pendlare från Jönköping och har samåkt med andra som jobbat i Linköping men det ska ju tidsmässigt klaffa då och det är sällan det gör det. Så om ni har någon som ni tänkt samåka med i samma kurs se till att vara i samma basgrupp det kan underlätta eftersom basgrupperna (2 st i veckan) är obligatoriska.

Oj det blev långt detta. Fråga gärna om jag glömt nåt :)
Helena

Pendlare till Linköping

Inlägg av Helena »

Tack så mycket för bra svar! En undran bara: Att du kör heldagar, är det för att du går på de föreläsningar som finns och sedan passar på att plugga resten av tiden du ändå är där? Är det rimligt att i snitt tänka sig ca 3 dagar i veckan om man skippar en del föreläsningar och läser hemma en del så man inte alltid måste ha så långa dagar?
Hade den från Vetlanda inga problem med tågen? Verkar otroligt men skönt om det funkar. Det går ju inga bussar vad jag vet.

Kände du att du hade någon tid över för familjen den tiden du var hemma?

Härligt att du tagit dig igenom första halvan och ett stort lycka till med den andra!
Lkpg-kandidat

Pendlare till Linköping

Inlägg av Lkpg-kandidat »

Att jag kör heldagar beror helt enkelt på att merparten av skoldagarna är mellan 8-15 fast visst händer det att man börjar vid 10 eller 13 ibland eller slutar vid 12. Man kan nog tänka sig att man kan åka tre dagar i veckan. Det beror helt på hur man lär sig. Jag måste gå på föreläsningar och få det serverat. Det händer ju att man bara har tre dagar inplanerat i skolan också.

Från t2 har man strimma varannan onsdag (åker iväg till vc) och har man strimma långt bort innebär det att man är ledig en dag i månaden eftersom man ofta slår ihop 2 halvdagar till en heldag. Strimma på närliggande ort (jag var i aneby) innebär att man dessutom får kortare resväg ytterligare en onsdag.

Jag läser inget när jag är hemma kan jag tillägga. Helgerna är alltid studiefria. Under t1b och t2 var lördagar studiefria. Jag vet att han från Vetlanda köpt månadskort på sj. Fördelen med sj är att tågen går varje timme och visst har han fått vänta i Nässjö ett par gånger....
Gott nytt (läs)år :)
Helena

Pendlare till Linköping

Inlägg av Helena »

Tack för svaret och Gott nytt år till dig med!
calleonsjo
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 feb 2015, 10:22

Pendlare till Linköping

Inlägg av calleonsjo »

Hejsan. Jag har precis börjat plugga och funderar på att pendla några dagar i veckan Linköping-Stockholm. Är det någon här som pendlar? Har ni något bra tips på hur man skulle kunna gå till väga (vill helst inte bli ruinerad).

Stort tack på förhand
Calle
ElinR
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:57

Pendlare till Linköping

Inlägg av ElinR »

Hej! Läser t2 i Göteborg och kommer söka till Linköping till v16. Bor i Jönköping med familj och pendlar just nu 2,5 h enkel väg.. vore skönt att slippa 2 h resväg per dag..
Ni som pluggar i Linköping, hur mycket kan man få förlagt i Jönköping som det ser ut nu? Är det bara klin och är det då delar man behöver åka till Linköping för?
selvira
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 dec 2012, 21:51

Pendlare till Linköping

Inlägg av selvira »

vad jag hörde senast igår från en temaansvarig i Linköping var att decentraliseringen kommer börja gälla för de studenterna som börjar T1 HT16
ElinR
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2015, 14:57

Pendlare till Linköping

Inlägg av ElinR »

Attans! Men det är väl sen tidigare möjligt att göra delar av klin i Jkpg? Eller har jag missförstått? Innebär decentraliseringen att allt (tentor och föreläsningar också) är i Jkpg?
Gäst

Pendlare till Linköping

Inlägg av Gäst »

Hej!
Börjar nu till vt17 och är bosatt med familjen i Norrköping... Tänker nog pendla med Liu-bussen om inte det är fler som vill samåka?
/ Josse
Skriv svar