Pendla till Linköping?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Helena

Pendla till Linköping?

Inlägg av Helena »

Hejsan!
Jag tänkte höra om det finns några pendlare mellan Linköping och Eksjö med omnejd som pluggar i Linköping nu eller ska börja nu eller ska söka in till våren. Jag ska börja till våren 2015 då jag kommit in men fått uppskov. Tänkte redan nu se om det finns några presumtiva reskamrater där ute. Själv är jag en "oldie" på 39 med familj och småbarn så jag är ej flyttbar utan tänkte pendla. :smart:
Magnus A
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 apr 2012, 20:39

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Magnus A »

Hej!
Har också funderingar på att börja i Linköping (med klinisk placering i Kalmar) vt 15 och är också 39 år med små barn och kommer behöva pendla. Bor utanför Växjö mot Kalmarhållet, Lessebo, men räknar nog med att oftast åka tåg om det blir av att jag börjar. Skulle jag köra bil så åker jag däremot förbi Eksjö
Kul att en till är i ungefär samma situation. :glad:

Som jag har förstått det så kommer man redan vid ansökan i höst bestämma om/var man vill göra sin utlokaliserade kliniska utbildning. För mig är Kalmar närmast. För dig förmodar jag att Jönköping lockar. Jönköping är väl en av de orter som Linköping ska utlokalisera utbildningsplatser till?

Magnus
Thomas80
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jul 2014, 12:17

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Thomas80 »

Hej!

Siktar på Ht-15/Vt-16. Bor i Huskvarna och kommer pendla. Är 34 år och 2 barn hemma. Söker även jag resekamrater.

Ha d gott!

Mvh Thomas
Pelle

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Pelle »

Hej !

Kul att se fler i sin egna situation.....jag har också planerat att pendla Huskvarna -Linköping p.g.a familj och bra boende.

Jag är 33 år och har 2 barn, men jag antar att jag "är redo först HT 15 eller VT 16 för läkarstudier
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av AMB »

Jag kommer pendla denna hösttermin..... från Skånegränsen. antingen med tåg el bil , någon annan som också tänker pendla i höst????
Helena

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Helena »

Vad kul att det var flera som tänkt pendla. Det är alltid bra att vara en grupp av människor som är i samma situation. Själv hade jag tänkt att åka tåg så långt det är möjligt men ibland blir väl bil det smidigaste. Vare sig det blir tåg eller bil är det alltid bra att ha sällskap av någon där man kan hjälpas åt under resans gång. Med pendling och barn hemma gäller det att optimera sitt pluggande och ta till vara all dötid man kan hitta så man kan ha ett någorlunda normalt familjeliv. Roligt om vi kunde bli ett gäng som hjälper och stöttar varandra och tar till vara pendlingstiden så mycket vi kan!
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av AMB »

Helena, var pendlar du ifrån?
Per B
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 aug 2014, 01:09

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Per B »

@Helena: jag vet att det finns några som pendlar med tåg till Lkpg från bl.a Vetlanda, Nässjö.....fast de har ju mycket kliniska placeringar och är ju endast i Lkpg var 4:e-6:e vecka.

Jag tror det finns några stycken som kommer att pendla fr Jkpg län med tåg......lycka till i januari !
CLA
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jul 2014, 06:10

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av CLA »

Hej!

Jag är antagen till Linköping nu i höst men jag kommer börja först till vårterminen 2015 eftersom jag inte kan få tjänstledigt innan dess. Jag kommer att pendla från Jönköping.

Ni andra som kommer att pendla långt, har ni planerat hur ni ska lägga upp era studier och hur ni ska orka med pendlingen i längden? Kommer ni pendla varje dag eller räknar ni med att bara vara med på det obligatoriska? Själv har jag möjlighet att bo en del nätter i Linköping så det kommer jag att kombinera med dagspendling med bil från Jönköping. Det vore ju fantastiskt bra om vi blir fler pendlare från samma håll!

Kul också att det finns fler äldre än mig som vågar sig på en sådan här lång utbildning.
Helena

Re: Pendlare till Linköping

Inlägg av Helena »

Tack så mycket Per!
AMB, jag pendlar från Eksjö. Med tåg blir det via Nässjö men med bil blir det direkt till Linköping. Blir lite orolig dock när det gäller tågtrafikens opålitlighet, det blir nog till att ta bilen fler gånger än man vill, tråkigt att missa värdefull pluggtid i så fall. Hoppas bara man kan få reda på det i tid då man inte står där på perrongen förgäves och missar basgruppsträffen!
Bilåkning är dessutom alltid ett risktagande, särskilt om man är stressad och trött vilket man säkert kommer att vara en hel del!
CLA, jag hade tänkt att försöka kolla innan start om det fanns en grupptillhörighet som gjorde att det inte blir så splittrat eftersom jag vill åka så få dagar som möjligt. Sedan tänkte ja nog passa på att gå på de föreläsningar och genomgångar som finns i anslutning till de obligatoriska momenten. Allt för att vara så effektiv som möjligt den tiden man är där. Vill undvika sena eftermiddagar så mycket som möjligt.

Är det fler än jag som tänker ha liknande strategi?

Med bil ska man nog försöka samåka så långt det går, det är väldigt dyrt att köra själv.
Skriv svar