Läser ssk och läkare fortfarande tillsammans?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Celil

Läser ssk och läkare fortfarande tillsammans?

Inlägg av Celil »

Jag har hört att i Lkpg läser ssk och läkarna tillsammans en period första året, stämmer det? Är det samma kurs(er) men olika examensarbeten eller är det helt lika?
Innebär det att man som tidigare ssk kan tillgodräkna sig ngt? Hur är det med de tekniska färdigheterna som kateterisering, venprov, pvk osv osv, kan man tillgodoräkna sig det på ngt sätt?
Nu vet jag att vissa kommer säga att man läser olika saker, omvårdnad resp. medicin, men något pyttelitet kanske är likvärdigt tänker jag :-)
Tacksam för svar!
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Läser ssk och läkare fortf tillsammans? (Linköping)

Inlägg av johanni »

Det vi läser tillsammans är väl en förmiddag där vi lär oss sätta PVK? Det är i princip allt. Har en bekant som är ssk och hon fick inte tillgodoräkna sig någonting när hon började läkarprogrammet.
Gäst

Re: Läser ssk och läkare fortf tillsammans? (Linköping)

Inlägg av Gäst »

Okej, tack. Jag har hört det från ssk-kollegor som tog examen på typ 1800-talet, så blev osäker om det fortf stämde. Hade inte räknat med att få tillgodoräkna mig något :-)
Gäst

Re: Läser ssk och läkare fortf tillsammans? (Linköping)

Inlägg av Gäst »

Läser även en inledande kurs termin ett med Ssk, sjukgymnasterna o arbetsterapeuter de åtta första veckorn :)
Gäst

Re: Läser ssk och läkare fortf tillsammans? (Linköping)

Inlägg av Gäst »

Man läser den inledande HEL(Hälsa etik och lärande)-kursen på 8 veckor tillsammans, alla vårdprogram och medicinsk biologi etc. En ssk t.ex som har studerat i Linköping och därefter går läkaprogrammet i Linköping skulle därför kunna tillgodoräkna sig den kursen. Utöver detta finns även HEL 2 på 2 veckor tillsammans under senare terminer som man kan tillgodoräkna sig. Inget utöver detta kan man nog tillgodoräkna sig.
Skriv svar