Byte från Umeå Universitet till Uppsala Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
klara
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2009, 11:11

Byte från Umeå Universitet till Uppsala Universitet

Inlägg av klara »

Hej!

Jag pluggar i Umeå och trivs kanonbra :glad: Dock skulle jag vilja, efter preklin, byta över till Uppsala pga att min pojkvän pluggar där (läkarprogrammet, precis som jag, och samma termin...) Jag kommer inte att kunna söka in på nytt på betyg/hp eftersom mitt hp inte räcker, alltså måste jag byta över direkt, om det ens går. Vad jag vet ska det vara möjligt att göra så utan att söka in på nytt och sedan tillgodoräkna sig. I Umeå läser vi ju 5 preklinterminer. Har inte Uppsala bara 4? "Tappar" man då en termin om man söker från Umeå till Uppsala? Hur går man tillväga och när söker man? Hur stor är chansen att man lyckas byta?

Vore jättesnällt om någon som har koll kunde svara :) Tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte av studieort

Inlägg av Nils »

Ifall man är intresserad av att göra ett direktbyte till Uppsala (endast från annan ort inom Sverige) så skall man kontakta deras studievägledare.

Kan tyvärr inte uttala mig om chansen att lyckas direktbyta, tror det är viss konkurrens om den möjligheten...

Huruvida du tappar en termin beror på hur väl det du läst stämmer överens med det som lästs i Uppsala. Läser du T2 just nu så kan det kanske vara möjligt att läsa lite extra en termin för att slippa hamna efter.
Gäst

Byte från Umeå Universitet till Uppsala Universitet

Inlägg av Gäst »

Snor tråden då jag går i liknande tankar, och har samma problem (Nuvarande Hp-resultat räcker inte för att komma in på UU). Det har ju gått några år sen Klaras inlägg och jag skulle vilja höra om det är någon som lyckats göra detta byte direkt sedan dess, alltså bytt från Umeå till Uppsala efter preklin.
Hur gjorde du i så fall? Behövde du göra några kompletteringar? :tur:
Gäst

Byte från Umeå Universitet till Uppsala Universitet

Inlägg av Gäst »

Inga direktantagningar till något lärosäte är möjliga inför hösten iaf(troligtvis inte senare heller). Vill du in på UU får du höja dig så du kommer in den vanliga vägen för att sedan tillgodoräkna dig
chokladsnitt

Byte från Umeå till Uppsala

Inlägg av chokladsnitt »

Hej!

Hoppas någon där ute kan guida en förvirrad själ. Läser i dagsläget termin 4 på läkarprogrammet i Umeå men har blivit antagen till Uppsalas läkarprogram. Har förstått att jag inte kan tillgodoräkna mig att fyra terminer och börja direkt på termin 5, vilket är fine.

Det som gör mig lite mer förbryllad är kursplatserna. Det verkar vara svårt att få en kursplats på en högre termin och att man sedan får ansöka om plats från termin till termin. :konfys: Finns det någon som har gjort samma sak som jag funderar på, alltså blivit antagen till termin 1 men tänk forcera studiegången och börja på en högre termin?Hur har det gått? Har det löst sig med kursplatser?
Gesten

Byte från Umeå till Uppsala

Inlägg av Gesten »

Hejsan!

Är en student på läkarprogrammet i GBG som kommit in i Uppsala. Vad jag förstått det som, i alla fall när jag pratade med SYV, var att de skulle bli ganska restriktiva med att ge tillträde till högre terminer nu under våren 2021 eftersom det är sista kullen på det gamla programmet, och många med studieavbrott tas därför in nu. Tidigare så kunde man, efter tillgodoräknande, komma in och få en plats på en viss termin baserat på hur mycket man tillgodoräknat. Ibland kunde man få en anpassad termin också beroende på hur man läst. Som det ser ut nu verkar detta inte bli av... tyvärr! Hör gärna av dig om du lyckas komma in och få en plats på någon av de övre terminerna.
Skriv svar