Byte från Karolinska Institutet till Uppsala Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av Nils »

Jag rekommenderar att du snarast kontaktar en lokal studievägledare för läkarprogrammet, så får du mer information om möjligheterna och de lokala kursplanerna (som du kan jämföra med KI:s kursplaner för att bedöma hur mycket du kan tillgodoräkna dig).
Gäst

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av Gäst »

Varför vill du byta från KI till UU?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av empezar »

Jag är i princip i samma sits som du, fast jag har läst två terminer i Umeå. Jag är antagen till UU till hösten (termin 1) och har skickat ett mail till studievägledaren Agneta Bäfve på e-post medstudievagledning@uadm.uu.se.

Jag bifogade antagningsbesked samt kursplaner för de kurser jag läst i Umeå. En vän till mig har gjort precis samma sak (fast han har läst tre terminer).

Agneta är dock inte tillbaka från sin semester förrän 7 augusti.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av Cissi »

empezar skrev:Jag är i princip i samma sits som du, fast jag har läst två terminer i Umeå. Jag är antagen till UU till hösten (termin 1) och har skickat ett mail till studievägledaren Agneta Bäfve på e-post medstudievagledning@uadm.uu.se.

Jag bifogade antagningsbesked samt kursplaner för de kurser jag läst i Umeå. En vän till mig har gjort precis samma sak (fast han har läst tre terminer).

Agneta är dock inte tillbaka från sin semester förrän 7 augusti.
Innebär det att du börjar med t2 eller t3orna i Uppsala om det blir godkänt? Eller börjar du med oss t1or och softar någon termin först?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av empezar »

Jag kommer eventuellt läsa cirkulation/respiration med er. Jag borde får resten av terminen tillgodoräknat. Eventuellt dröjer tillgodoräkningen, så jag kanske blir nollad tillsammans med er :)

När man läst termin 1 i Umeå och byter till Uppsala brukar man få göra en "hinna ifatt"-termin i Uppsala där man läser halva termin 2 och halva termin 1 under en termin, och börjar därefter termin 3. Jag vet inte riktigt hur det blir när man läst termin 1 och 2 i Umeå. Det kanske blir en liknande slasktermin för mig. Det minsta jag förväntar mig är i alla fall att få börja termin 3 i vår. Då har mitt halvåriga uppehåll + flytt till Uppsala "bara" kostat mig två terminer :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Cissi
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2011, 12:48

Re: Byte till Uppsala från KI

Inlägg av Cissi »

empezar skrev:Jag kommer eventuellt läsa cirkulation/respiration med er. Jag borde får resten av terminen tillgodoräknat. Eventuellt dröjer tillgodoräkningen, så jag kanske blir nollad tillsammans med er :)
:party: :ful-ler:
Student

Måste jag söka igen? KI till UU

Inlägg av Student »

Hej!
Jag har snart gått klart första terminen på KI och vill byta till Uppsala av ett flertal olika anledningar. Hur går det till? Det verkar som att de flesta har sökt på nytt, blivit antagna, och läser om/tillgodoräknar T1. Går det inte att byta ändå? Jag tänker att det måste finnas "tomma" platser från de som hoppat av så att jag inte behöver ta plats från någon som kanske inte kommer in annars. Är det någon som vet?
Gäst

Re: Måste jag söka igen?

Inlägg av Gäst »

Student skrev:Hej!
Jag har snart gått klart första terminen på KI och vill byta till Uppsala av ett flertal olika anledningar. Hur går det till? Det verkar som att de flesta har sökt på nytt, blivit antagna, och läser om/tillgodoräknar T1. Går det inte att byta ändå? Jag tänker att det måste finnas "tomma" platser från de som hoppat av så att jag inte behöver ta plats från någon som kanske inte kommer in annars. Är det någon som vet?

Hej!

får man fråga varför du byter? är det skolan i sig som du inte gillar eller är det av personliga skäl du byter. Jag har tvärtom vad du tänker göra, hoppat av uppsalas läkarutbildning och nu kommit in på KI
Gäst

Re: Måste jag söka igen?

Inlägg av Gäst »

Att göra ett direkt byte till Uppsala är svårt,
enklaste är nog att bli antagen till T1 + tillgodoräkna lästa kurser.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Måste jag söka igen?

Inlägg av empezar »

Om du söker in den normala vägen och sedan tillgodoräknar det du läst flyttas du upp en termin och en reserv kallas in till T1.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar