Byte från Karolinska Institutet till Uppsala Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
megamonkey
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2010, 22:41

Byte från Karolinska Institutet till Uppsala Universitet

Inlägg av megamonkey »

Någon med erfarenhet/kunskap om det går att byta från KIs till UUs läkarprogram utan att läsa om terminer? Har fått olika bud om detta, beroende på vem man pratat med på UU. Någon som har denna info?
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: byte KI till UU

Inlägg av adamsthlm »

Vill bara passa på att lägga in en fråga här...är det någon som vet hur pass "bebyteligt" läkerprogrammet i sverige är? Alltså hur pass det går att byta universitet (jag tänker mest på till KI från något annat ex. Uppsala) utan att behöva läsa om något? Tackar för svar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: byte KI till UU

Inlägg av Nils »

Ifall man tajmar det rätt så kan man byta utan att behöva läsa en termin extra. Missar man ett sådant tillfälle så kan det dröja någon termin innan nästa kommer och de två tänkta läkarprogrammen är i fas med varandra.
megamonkey
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2010, 22:41

Re: byte KI till UU

Inlägg av megamonkey »

Har nu fått tydligt svar från UU angående ovanstående fråga. Byte rakt över från till UU är inte möjligt - åtminstone inte någon av T2-6. Verkar vara mycket att komplettera, så man får söka om från T1 och tillgodoräkna det som går. I mån av plats kan man då läsa terminer parallellt.
eb2216
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2010, 11:33

Byte av läkarprogram från KI till UU

Inlägg av eb2216 »

Hejsan.
Jag har snart läst hela första terminen på läkarprogrammet på KI, men känner att det skulle passa bättre för mig att plugga i Uppsala. Jag har sökt och kommit in till vårterminen på UU, är det någon som kanske nyligen gjort samma byte och vet vad man får tillgodoräkna och ifall det finns nått sätt att slippa läsa en extra termin?
megamonkey
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jul 2010, 22:41

Re: Byte av läkarprogram från KI till UU

Inlägg av megamonkey »

Hej,

ska eventuellt göra samma byte fast till T3 - för mig verkar det som om de tillåter det i mån av studieplats och att schemat fungerar belastningsmässigt och praktiskt. Men förutsätter även att jag läser in lite från t1 och 2 - inte fått def svar än. Kontakta Kajsa Bäckström snabbt som ögat om du inte redan gjort det. Kajsa.Backstrom@uadm.uu.se, har tyvärr inget telefonnr - men det brinner nog i knutarna om du ska få nåt svar innan det drar igång - lycka till!
Avexa
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2011, 19:53

Re: Byte av läkarprogram från KI till UU

Inlägg av Avexa »

Som sagt, kontakta Kajsa Bäckström om det hela. Troligen kommer du dock få läsa T1 i Uppsala (då KI och Uppsala läser olika saker under den terminen) men sedan på T2 då cellbiologin kommer in så kan du nog få hoppa upp och göra vissa kompleteringar.
adamsthlm
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 jul 2010, 19:52

Re: Byte av läkarprogram från KI till UU

Inlägg av adamsthlm »

Men kan man byta från KI når man inte kan byta till det? Eftersom KI inte stödjer den direkta överflyttningen (vet inte om detta beror på att deras kurser inte överrensstämmer med andra eller om de bara är elaka). Hur kommer det sig i sådana falla att KI inte vill ta emor överflyttningar?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte av läkarprogram från KI till UU

Inlägg av Nils »

Gissningsvis skulle det vara för högt söktryck på den direkta överflyttningen (KI är ju väldigt populärt).
Genom att endast använda antagning+tillgodoräkning kan de begränsa antalet ansökningar som de behöver hantera.
eb2216
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 dec 2010, 11:33

Byte från KI till Uppsala

Inlägg av eb2216 »

Hejsan.
Jag har läst två terminer på läkarprogrammet på KI, men känner att det skulle passa bättre för mig att plugga i Uppsala. Jag har sökt och kommit in till termin 1 på UU nu till hösten. Jag hoppas nu kunna tillgodoräkna mig upp i terminerna. Jag undrar ifall det finns någon här som nyligen gjort samma byte och vet vad man får tillgodoräkna sig och ifall det finns nått sätt att slippa läsa en extra termin?

All hjälp och alla tips tas tacksamt emot.
Skriv svar