Starta direkt på andra året vid UU?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Pliskin

Starta direkt på andra året vid UU?

Inlägg av Pliskin »

Hej! Jag vill läsa läkarprogrammet på UU. Jag söker även till andra universitet, ifall jag inte får plats på UU.

Om jag läser läkarprogrammet någon annanstans än UU, men efter ett år får plats på UU, går det då att börja direkt i andra året (dvs få tillgodoräknat hela första året från den andra studieorten)?

Vilka lärosäten har liknande första år på läkarprogrammet som vid UU, så att det i så fall är möjligt?

Tack för hjälpen, det hjälper mig att prioritera min lista på min antagning.se.
Kallebrogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jan 2021, 06:40

Re: Starta direkt på andra året vid UU?

Inlägg av Kallebrogen »

Pliskin skrev: 06 okt 2022, 13:59 Hej! Jag vill läsa läkarprogrammet på UU. Jag söker även till andra universitet, ifall jag inte får plats på UU.

Om jag läser läkarprogrammet någon annanstans än UU, men efter ett år får plats på UU, går det då att börja direkt i andra året (dvs få tillgodoräknat hela första året från den andra studieorten)?

Vilka lärosäten har liknande första år på läkarprogrammet som vid UU, så att det i så fall är möjligt?

Tack för hjälpen, det hjälper mig att prioritera min lista på min antagning.se.
Man har alltid rätt att tillgodoräkna kurser vid statliga universitet - det är en lagstadgad rättighet. Men kurserna måste överensstämma med varandra i detalj, vilket de inte alltid gör.

Det är tyvärr omöjligt för någon här att svara med säkerhet om en viss kurs överensstämmer med en på UU (om de inte själva genomgått processen), men kontakta UU och fråga så kan du nog få lite vägledning. :)
Gäst

Re: Starta direkt på andra året vid UU?

Inlägg av Gäst »

Tack för svaret! Jag skickade ett mail till studiehandledaren på UU och frågade nu.

Det jag i grund och botten undrar är vilken läroanstalt i Sverige som har det mest liknade läkarprogrammet som UU:s, då det förmodligen ligger till grund för hur mycket man kan få tillgodoräkna sig. Det viktigaste för mig är att inte behöva gå om många terminer.
Pliskin

Re: Starta direkt på andra året vid UU?

Inlägg av Pliskin »

Jag pratade med studiehandledaren på läkarprogrammet på UU idag. De sa att på det gamla läkarprogrammet fanns det mest kursöverlappning med läkarprogrammen på KI, Umeå och Göteborg.

Men efter att det nya läkarprogrammet infördes har det varit få som bytt studieort och de är osäkra på vilka utbildningar som är mest lika.

Det vore synd om man fick göra om en eller två terminer vid ett eventuellt byte till UU, bara för att man valde fel studieort till att börja med.

Det bästa är kanske att bara fokusera på att gå in på hösten, om man inte får plats nu under våren.
Skriv svar