Tentor och antal godkända

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Jimmy95

Tentor och antal godkända

Inlägg av Jimmy95 »

Vem vet hur jag kan hitta gamla tentor och antal godkända på första tentan i Uppsala?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Tentor och antal godkända

Inlägg av Nyberg89 »

Du kan be om gamla tentor eftersom de är skyldiga enligt lag att lämna ut dem.

De för alltid statistik hur många som klarat av kurserna varje termin också, vanligt kvalitetsarbete. Vissa lärosäten inkluderar nämligen elever när det här gås igenom. Var elevrepresentant vid campus på KTH. Skulle bli förvånad om UU inte har det.
house

Re: Tentor och antal godkända

Inlägg av house »

http://lakarstudentsidan.wordpress.com/about/

Jag tror att det var typ 92% som klarade den första tentan förra året, och något snarlikt men lite högre (tror jag) i år. Det ligger i alla fall på mer än 90%.
elbarto

Re: Tentor och antal godkända

Inlägg av elbarto »

Intressant. Särskillt i jämförelse med antal godkända T1:or på KI. Har läst här i forumet att det brukar bli runt 60 %.
1. Kan tänka mig att skillnaden beror dels på att KI kör terminstenta, medan Uppsala delar upp T1 på tre tentor.
2. Första kursen i Uppsala är cirk/resp. På KI är det cellen och biokemi. Det kan kanske också ha med saken att göra.
3. Undrar om det inte dessutom kan ligga något i det som sägs om KI, dvs att de ställer högre krav. Vore intressant att se en utförlig statistisk jämförelse av andel godkända, termin för termin, universiteten emellan.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Tentor och antal godkända

Inlägg av Nils »

Det är å andra sidan inte säkert att en hög andel godkända skulle tyda på lätta tentor, det kan också vara så att undervisningen är bra...
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Tentor och antal godkända

Inlägg av Crayon »

Utbildningskvalitet kan ev. förklara en del, men knappast 30%.. Jag tror det mycket har att göra med det elbarto skriver om att det är terminstenta och att man kör tung biokemi från start. Därtill har kursledaren (Åke), som är biokemist, väldigt höga krav. Man ska inte kunna lalla sig igenom en läkarutbildning och det är lika bra att det markeras från start. Sett över hela läkarutbildningen tror jag dock inte det är så mycket svårare att bli läkare vid KI än någon annanstans.
Skriv svar