Fråga till läkarstudenter i Uppsala

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Fråga till läkarstudenter i Uppsala

Inlägg av soso »

Hej!

har en fråga til alla läkarstudenter i uppsala: hur upplevde ni T1?? ska börja där nu till hösten och undrar hur tufft det kmr bli?? förväntas man plugga mkt?? hur många tentor väntar under 1a terminen?? hur långa brukar dagarna vara och har man skola varje dag???

känner lite oro eftersom jag är säker på att jag kmr ha det stressigt i och med pendlandet (tågförsenigar!!!) som stjäl så mkt tid!!
Daniel_Uppsala
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 jul 2011, 11:09

Re: fråga till läkarstudenter i uppsala

Inlägg av Daniel_Uppsala »

soso skrev:Hej!

har en fråga til alla läkarstudenter i uppsala: hur upplevde ni T1?? ska börja där nu till hösten och undrar hur tufft det kmr bli?? förväntas man plugga mkt?? hur många tentor väntar under 1a terminen?? hur långa brukar dagarna vara och har man skola varje dag???

känner lite oro eftersom jag är säker på att jag kmr ha det stressigt i och med pendlandet (tågförsenigar!!!) som stjäl så mkt tid!!
Jag kommer själv att läsa T1 i Uppsala till hösten och kan inte berätta hur det kommer bli men jag tror att du kan få svar på en del av dina funderingar genom att gå in på studentportalen/läkarprogrammet och där titta på de scheman som gällde i våras för de kurser vi läser i höst. Då kan man få en bild av hur långa dagarna blir (kom bara ihåg att scheman visar alla grupper så vid en första anblick kan det se ut som det är från morgon till kväll 5 dagar i veckan :-)

Angående tågförseningar så kommer jag också att tågpendla (från Gävle) och hoppas att de 2:20 som spenderas på Upptåget varje dag ska kunna användas till att läsa. Sedan är det ju läkare vi ska bli så en ganska tung "studiebörda" räknar jag med. Man kan vända på frågan "måste jag plugga mycket?" till "vill jag veta mycket?" och med tanke på att jag planerar ta ansvar för andras liv och hälsa så vill jag verkligen ha så små kunskapsluckor som möjligt. Det känns också roligare att läsa för att bli en bra läkare än för att klara tentorna.

Hoppas pendlandet löser sig för dig, ses om en vecka! :-)
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: fråga till läkarstudenter i uppsala

Inlägg av soso »

Daniel_Uppsala skrev: Jag kommer själv att läsa T1 i Uppsala till hösten och kan inte berätta hur det kommer bli men jag tror att du kan få svar på en del av dina funderingar genom att gå in på studentportalen/läkarprogrammet och där titta på de scheman som gällde i våras för de kurser vi läser i höst. Då kan man få en bild av hur långa dagarna blir (kom bara ihåg att scheman visar alla grupper så vid en första anblick kan det se ut som det är från morgon till kväll 5 dagar i veckan :-)

Angående tågförseningar så kommer jag också att tågpendla (från Gävle) och hoppas att de 2:20 som spenderas på Upptåget varje dag ska kunna användas till att läsa. Sedan är det ju läkare vi ska bli så en ganska tung "studiebörda" räknar jag med. Man kan vända på frågan "måste jag plugga mycket?" till "vill jag veta mycket?" och med tanke på att jag planerar ta ansvar för andras liv och hälsa så vill jag verkligen ha så små kunskapsluckor som möjligt. Det känns också roligare att läsa för att bli en bra läkare än för att klara tentorna.

Hoppas pendlandet löser sig för dig, ses om en vecka! :-)

Tack för ditt uppmuntrande svar! Det är PRECIS så man ska se på det hela...får sluta oroa mig för hur stressigt och jobbigt det kan bli och bara vara jävligt glad över att min läkardröm är påväg att uppfyllas :D
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: fråga till läkarstudenter i uppsala

Inlägg av empezar »

Om du har ett bra minne och kommer ihåg saker lätt, så behöver du plugga mindre än om du har sämre minne. Det är väldigt låga "krav" på intelligens på läkarprogrammet. Man klarar sig om man är medelbegåvad och är motiverad (motivation är det absolut viktigaste för att man ska klara sig). Det är inte på något sätt riktat mot dig, utan bara en iakttagelse jag gjort under två terminer.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar