Möjlighet till forskning

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Möjlighet till forskning

Inlägg av johanni »

Hej

Jag har sökt Umeå till hösten och jag är intresserad av att veta hur möjligheterna till forskning ser ut där? Då som jag har förstått det kan bli viktigare i framtiden att ha doktorerat/forskningmeriter för att få eftersökta platser. Jag vet att på KI finns det väldigt goda möjligheter att forska men det vore trevligt om någon Umestudent kunde redogöra lite hur det ser ut i Umeå. :glad:
Jag tänker då på forskning inom medicin och övrigt relevant för läkarstudenter.

Tack
umea

Re: Möjlighet till forskning

Inlägg av umea »

Som jag uppfattar det finns det mkt goda möjligheter till forskning, tycker dom tjatar om det hela tiden. Dels finns dels möjlighet att söka sommarforskarstipendium, det verkar inte vara några svårigheter att få, alla i min klass som sökt de verkar då ha fått. Utöver detta har fakulteten startat ett "forskarförberedande program"för läkarstudenter+tandläkare. Detta är alldeles nytt, men som jag förstår det ska det innefatta sommarforskning och även lite forskning under terminerna, även detta verkar inte vara några svårigheter att få möjlighet att gå. De jag har frågat i min klass som sökt verkar ha kommit in.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Möjlighet till forskning

Inlägg av johanni »

Okey tack för svar, det låter ju jättebra :)
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Möjlighet till forskning

Inlägg av Doktoranden »

Jag läser läkare i Umeå och forskar/doktorerar samtidigt. Har senaste året (ht10/vt11) haft studieuppehåll för att forska på heltid samt varit pappaledig men skall återuppta studierna till hösten (50%) och forskningen på 75%. Jag hade påbörjat min forskning innan jag började läkare då jag har en biomedicinexamen i botten, så har alltid forskat så länge jag läst medicin. Planerar börja skriva avhandling nästa år. Överlag tycker jag det fungerat bra, men vad man bör ha i åtanke att inte ha för bråttom. Ta det i etapper, det går inte att köra på båda spåren i full fart samtidigt - det blir för jobbigt. Under internmedicin- och kirurgterminerna 6 & 7 läste jag heltid och forskade halvtid - ett råd - DON'T! Det gick, men så sjukt jobbigt. Var helt slut efter det... Ta paus från studierna ibland, eller paus från forskningen, gå deltid etc. Få det att fungera utifrån dina egna villkor.
Om man vill forska och bli antagen doktorand så måste du ha gått ut minst T6 (samt eventuella specifika kurser på högre terminer beroende på vilket ämne du väljer att doktorera inom), men det finns möjligheter att före du nått upp till grundkvalifikationerna påbörja forskning iom projektanställning, sommarstipendier, projektassistent etc. Vill man nog mycket så går det alldeles utmärkt.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: Möjlighet till forskning

Inlägg av penfold »

Hur funkar det då med pengar?
Dvs får man pengar för att man forskar eller ska man nöja sig med csn?
Måste du undervisa medan du forskar?
Skriv svar