Frågor till er som studerar i Örebro om bostad & upplägg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
orebrolakarstudent

Frågor till er som studerar i Örebro om bostad & upplägg

Inlägg av orebrolakarstudent »

Hej läkarstudenter/läkare/framtida läkarstudenter,
jag fick igår reda på att jag tagit mig in på läkarprogrammet, vilket länge varit en dröm för mig. Jag kom dessvärre inte in på mitt förstahandsval, utan kom in i Örebro (vilket jag inte klagar över). Jag har lite frågor som jag hoppas att ni skall kunna hjälpa mig med.

1) Jag är inte bekant alls med Örebro och har aldrig varit där. Jag undrar därför vart det är lämpligt att bo, och vart man kan söka studentbostäder. Jag har omkring 1000 dagar på ÖBO, men vet inte om detta räcker till. Inte så farligt om jag behöver pendla lite bara det är nära till hållplats, men fördragbart vore givetvis någonting nära universitetssjukhuset vilket om jag förstått det rätt är där man håller till som läkarstudent, och inte på ordinarie campus.

2) Jag undrar dessutom litet kring upplägget på läkarprogrammet i Örebro. Jag läste någonstans att man inte har stora tentor som avhandlar 3 månaders kurser, utan att man istället har områden på ca 1 månad. Tentorna blir därmed mindre. Jag funderar därför om jag missförstått detta eller inte? Om inte, skulle ni säga att detta är något positivt eller negativt? Kan tänka mig att det finnas fördelar likväl som nackdelar med detta jämfört med terminstentor som i Gbg, mitt förstahandsval.

Jag vore mycket tacksam för svar och kanske ses vi i Örebro! :)