Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Kalle

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Kalle »

Tja.

Hur är de kliniska terminerna fr.o.m. T7 i Örebro? Tyngre och mer tidskrävande än T1-T6? Svårare? Roligare/tråkigare?

Någon som läst T7 eller mer får gärna berätta om er upplevelse av kliniska terminerna!
forczen

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av forczen »

Kliniska terminerna är mer krävande än övriga men också otroligt mycket roligare! Kort och gott så består varje termin av 14 veckor på olika kliniker, 1 vecka på Vårdcentral och 5 veckor är campusveckor då man har föreläsningar, seminarium mm i Örebro.

Under kliniska terminer kan bli utplacerad på sjukhus i Falun, Karlstad, Karlskoga, Lindesberg och Örebro. Vårdcentralerna är alla placerad inom Örebro län under termin 7-9.

T10 är en uppsatstermin för Masterexamen. T11 är en mer speciell termin där man är 8 veckor på intensivvårdsavdelning/narkos och akuten. 8 veckor är man även på vårdcentral men dessa ligger då i Dalarna och Värmland vilket skiljer sig från tidigare då man bara varit inom Örebro län för detta.

Normalt går man 25 timmar per vecka på klinik och sedan tillkommer lite mer för att man har en del grupparbeten. Men tid lämnas för att man ska hinna studera.

Hoppas beskrivningen gav iallafall en grov översikt över hur det ser ut :)

//Blivande T11
Kalle

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Kalle »

Tack för svaret!

Det jag främst undrar är om det är mer tidskrävande än tidigare terminer med tanke på att man har 25h praktik/vecka. Kommer man, utöver dessa 25h, ha lika mycket som tidigare terminer att studera själv, dvs. basfallen? Känns ju lite drygt att ha praktik varje dag, och sedan behöva sitta hela kvällarna/helgerna med självstudier.

Vad jag har förstått har man endast 1 basgruppsträff/vecka. Hur stora är basfallen, om man skulle jämföra med tidigare terminer?
forczen

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av forczen »

Jag tycker att det är mycket mer tidskrävande än innan. Man har 1 fall per vecka från tidigare 2, men arbetsbelastningen på fallen är inte mindre utan större tycker jag.

Jag har lagt ner mer tid på kliniska terminer än på prekliniska. 25h/v som binds upp på klinik och att det blir en del övertid där också bidrar till att det krävs mer "timmar" per vecka än tidigare.
Kalle

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Kalle »

Låter tungt, tycker jag som redan under preklin lagt många timmar i veckan.

Hur många timmar uppskattar du att du lägger ned varje vecka (inklusive praktik)? Hinner man med basgruppsstudierna under veckodagarna och kan ta ledigt på helgen?

Tack igen för svar.
forczen

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av forczen »

Lägger nog ner 40 - 50 timmar i veckan men allt beror också på hur den kliniska placeringen är :)! Är man på en bra placering får man med sig otroligt mycket därifrån. Då är inte 25h i veckan något du bara betar av utan något som du faktiskt har nytta av. Är man t ex på infektion så kan man ta 2 patienter per dag som man läser på om hur man handlagt dom från början och reflekterar över möjliga val av antibiotika och varför man gjorde som man gjorde.

Måste erkänna att många studenter jag träffat när jag vikarierat som underläkare inte passade på att lära sig. Efter 2 veckor hade vi haft 4 patienter med pneumoni men studenten som fick följa med mig kunde ingenting om pneumoni. Då har man inte utnyttjat sin dagarna alls på klinik/akuten utan då är man där för att sitta av tiden.
Kalle

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Kalle »

Okej.

Vilken är din uppfattning om hur folk klarar tentorna? Sjunker andelen som klarar dem?

Tack igen för alla svar!
Forczen

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Forczen »

Tycker att det är fler som klarar tentorna än tidigare men inte för att dessa är lättare. Tror det beror på att många tar sig i kragen rejält under kliniska terminer och att man får med sig mycket från kliniken. Sen är det stor variation mellan terminerna och personer som brukar prestera dåligt och få "gå om" terminer brukar hoppa ner och oftast ansamlas i någon termin och dra ner resultatet.

Inga problem utan det är bara att fråga på!
Lakaraspirant

Kliniska terminerna i Örebro Universitet

Inlägg av Lakaraspirant »

Finns det möjligheten att inte bli utplacerad? Kan man få stanna kvar i Örebro under kliniska terminer?
Skriv svar