OSCE T4

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gast

OSCE T4

Inlägg av Gast »

Tja.

Hört talas om en OSCE i T4, dvs. praktisk prov på status och liknande. Någon som kan berätta om detta ångestframkallande moment?

Har förstått att man två och två går runt till stationer där lärare ber en visa diverse praktiska kunskaper enligt det där OSCE-kompendiet som ligger upp på vfu-torget, eller hur går det till rent praktiskt?

Hur ska man förbereda sig innan? Jag tycker vissa är knepiga att öva på, t.ex. KAD och de grejerna som man bara får ett kort schemalagt övningstillfälle på i skolan.

Och har dessutom läst att lärarna kan komma att ställa relevanta frågor medan man genomför provet. Vilken nivå är det på dessa frågor? Kan det komma att ställa massa kliniska frågor om "vad innebär det om du lyssnar på hjärtat och hör ett [ljud]?

Bara generellt.. är provet svårt?

/Ångestfylld student.
Forczen

OSCE T4

Inlägg av Forczen »

Såg detta lite sent men kanske finns fler som har funderingar inför framtiden så tänkte svara.

Det går till exakt som du har beskrivit! man går två och två runt till olika stationer. Om du vill öva mer så kan man boka KTC nere i prismahuset och träna på momenten som man inte annars gör så ofta. När jag gjorde OSCE tror jag inte ens KAD, PVK eller Venprov fanns med.

Vissa brukar ställa lite frågor men det är inga svåra frågor. Om du hör ett blåsljud över I2 dx vad kan det bero på? Räcker med att svara vilken klaff som är påverkad och säga stenos eller insufficiens skulle kunna ge ljudet. Mer utförlig diagnostik kommer på senare terminer och då ska du kunna säger mer exakt om orsaker, utredning och möjlig behandling.
Kan tipsa om att läsa på lite om neurostatus då man fick en del frågor om vilken kranialnerv som påverkades mm. Så att bara lära sig utföra momenten utantill räcker inte. Lite bakgrundskunskap ska man.

Men var OSCE svårt? Svaret är nej. Alla var riktigt nervösa innan och lättade över det efteråt. Det du gör på OSCE är sådant du redan gjort på klinik ett antal gånger så det är riktigt enkelt.

OSCE är mer för att kolla att ingen saknar någon extremt vital kunskap. Och klarar man inte ett moment så får man träna på det med en handledare tills man kan det perfekt. Se OSCE som ett tillfälla att kontrollera dina kunskaper och annars få hjälp med att korrigera brister.

Hoppas du blir lite mindre orolig! (antalet som klarar OSCE brukar vara runt 100 %)
Gast

OSCE T4

Inlägg av Gast »

Tack för svaret.

Vad menade du med "Om man är osäker på något får du träna på det med handledare tills du kan det perfekt"? Menar du att man får träna just under OSCEn och slippa bli underkänd?
Forczen

OSCE T4

Inlägg av Forczen »

När vi skulle ha våran OSCE ställde vi frågan till ansvariga om vad som händer om man skulle misslyckas.
Hasselgrens svar var:
- Om man misslyckas med något så kommer man att få träffa mig vid ett senare tillfälle där vi går igenom momentet noggrant och gör om det tills du kan det.

Man behövde alltså inte göra om allt igen. Utan man övade på det man inte kunde med en handledare. Vet dock inte om det fortfarande görs på samma sätt. Är ungefär 2 år sedan jag gjorde OSCE. Men eftersom få eller ingen misslyckas är det nog på samma sätt.
Skriv svar