Bra bostadsområden Örebro?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
cantreadlol
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 15:55

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av cantreadlol »

Hej!
Som titeln avslöjar så letar jag just nu efter vilket bostadsområde som är optimalt för läkarstuderande, jag har hört att man kommer att studera vissa kurser i Örebro universitet respektive sjukhus. Jag har ganska bra med bopoäng (403) hos öbo.se, och är osäker på vart jag ska bo då jag vill vara så nära kurslokaler och matbutiker som möjligt. Någon som bor/bott i Örebro och kan något om detta?

PS. Jag är väldigt lat :p
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av r4ll3 »

Har hört ifrån en vän att ett område kallat "Vivalla" är nåt du bör undvika i alla fall, då det tydligen ska cirkulera "maffia" där. Hur mycket sanning det ligger i det är jag dock skeptisk till. :tunga:
cantreadlol
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 15:55

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av cantreadlol »

Kollade nyss upp detta på Google, det ligger ändå för långt bort för att fånga mitt intresse xD
yloro
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2014, 17:17

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av yloro »

Hej.

Jag studerar för tillfället på Örebro Universitet och vet att du med dina poäng kommer inte ha några problem med att hitta någonting. Om du vill bo inom ÖBO så finns det några ok alternativ för din del. ÖBO har dock inte så många alternativ centralt förutom teknisten, vilket jag inte tror kommer vara lätt att flytta in i på grund av att alla är precis nyinflyttade. Med dina poäng är det möjligt att få bostad på universitetscampus (Studentgatan, korridor), Tybble (när campus, korridor) och Grankotten (ettor). Med dina förutsättningar är det nog att föredra Studentgatan eller Tybble.
Vi läkarstudenter kommer INTE befinna oss på universitetscampus så ofta från och med denna termin, vilket är bra att ha i åtanke.
Forczen

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av Forczen »

Grattis till antagningen!

Jag rekommenderar ett boende i närheten av "centrum/sjukhuset" då utbildningen kommer att flytta från universitetet till campus USÖ. Tidigare har termin 1-3 varit bara nere vid Universitetet men detta ska nu alltså ändras. Förutom 2 första veckorna varje termin och någon laboration/föreläsning som kommer att vara kvar "där nere".

Bifogar en bra karta från Örebro kommun. Campuset ligger cirka 20 meter från sjukhuset (USÖ på kartan) så använd det som referens och sök dig till områden i närheten och sedan utåt.
Vivalla, varberga och baronbacken är områden med både gott och dåligt rykte! Dock många som undviker dessa.
Brickebacken har en del studentlägenheter och passar om man läser vid Universitetet. Men det är jobbigt att ta sig därifrån till sjukhuset så undvik helst detta område. Förut gick det en buss därifrån som passerade sjukhuset men detta har ändrats så man får hålla på och byta och greja.

Har man en cykel kan man dock ta sig överallt i Örebro ;)! trots att man alltid har motvind....

http://www.orebro.se/4022.html

mforebro.se (har en paniksida med tips till nya studenter)

Om du har någon mer fråga så är det bara att köra på :)!

Mvh
Daniel
T7 läkarprogrammet Örebro
cantreadlol
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 15:55

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av cantreadlol »

Tack så hemskt mycket för hjälpen har blivit lite mer säker på vart jag ska bo och det kommer troligen bli Tybble, men finns det något ställe som är lite högre upp än Tybble typ vid Bygärdesgatan? Förresten vet ni var alla blivande läkare kommer att flytta in?
forczen

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av forczen »

Ja det finns ett nytt ställe med studentbostäder precis där vid bygärdesgatan! Dock vet jag inte vem som äger den fastigheten :/........ Jag känner många som bor/bott i tybble och tycker att det fungerar bra så det är absolut ett alternativ. Väldigt billigt också, vilket passar oss studenter. En av mina vänner har hamnat i en riktigt bra korridor med härliga grannar och bott där i över 3 år :)

Studenterna brukar spridas ut en hel del i början och hamna lite överallt i brickebacken, tybble och på studentgatan. Vissa hyr också rum av privatpersoner tills man hittar något eget.

På orebro.se finns det en hel del fastighetsägare som kan vara värda att kontakta om boende!
cantreadlol
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 dec 2014, 15:55

Bra bostadsområden Örebro?

Inlägg av cantreadlol »

Låter ganska bra :) hur ser det ut med lägenheter efter andra urvalet? borde man fixa dem nu eller ska man vänta för det finns inte mycket att välja på :p
Skriv svar