Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
HMP-Shunt
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 jan 2014, 22:47

Re: Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.

Inlägg av HMP-Shunt »

Är inte säker hur upplägget är i Örebro men du kan alltid börja med att lära dig lägesbeskrivningar på latin (dorsal/ventral osv..) och läsa gymnasiekemin :)
White

Re: Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.

Inlägg av White »

Efter två veckors intro kommer ni att börja med Respiration och cirkulation. Du kan börja läsa om hjärtat, blod och blodkärl (anatomi och fysiologi). Jag tror att det är lätt att förstå utan reptition och Tortora är väldigt bra på att förklara. Bara reglering kan vara lite svårt och förstå i början om man inte har koll på nervsystemet.
jonique
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 nov 2013, 22:17

Re: Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.

Inlägg av jonique »

Okej. Tack för tips!
Gäst

Re: Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.

Inlägg av Gäst »

Hejsan, jag kommer förhoppningsvis börja i Örebro till hösten.
Hade lite tid över så jag gick förbi biblioteket och kikade lite i böckerna som PPP rekommenderade.
Tyckte nog att Tortora verkar vara bra och förklara men är lite fundersam på ifall det inte blir förvirrande att läsa kurslitteraturen på engelska?
Har läst en del kurser i ekonomi på engelska och detta gör att det är väldigt förvirrande och prata ekonomi med en som har läst på svenska just för man lär sig alla uttryck på engelska.

Hur har ni upplevt det med kurslitteraturen på engelska?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.

Inlägg av Nils »

De "svenska" medicinska orden är ofta direkta lån från engelskan (eller latin), så det bör inte vara något problem.

sv. erytrocyt = eng. erythrocyte
sv. cytoplasma = eng. cytoplasm
lat. nucleus caudatus = eng. caudate nucleus
sv. muskel = eng. muscle = lat. musculus (= sv. liten mus)
... och så vidare...

Den största skillnaden mellan svensk och engelsk terminologi kan nog vara namnen på olika sjukdomar men det rör sig inte om några oöverkomliga mängder.

(Dessutom är standardlitteraturen generellt på engelska under preklin och på svenska under klin, det brukar inte uppstå situationer där man kan välja mellan rekommenderade böcker av olika språk för samma ämne. Åtminstone inte enligt min erfarenhet.)
FarbrorVattenmelon
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 dec 2014, 10:48

Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Inlägg av FarbrorVattenmelon »

Bump 2.0!

Nybliven student vid Örebro här också.

Tänkte skaffa mig Tortora för att värma upp lite, är den ännu aktuell för termin eller finns det bättre böcker att satsa på?

Väl mött!
Forczen

Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Inlägg av Forczen »

Den fungerar utmärkt som uppvärmning! Första kursen handlar om hjärta/lungor så du kan med fördel börja läsa lite om det :)
Gast

Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Inlägg av Gast »

Det har kommit en ny upplaga av Tortora (14th rev. ed).
http://www.bokus.com/bok/9781118808436/ ... hysiology/

http://www.bokus.com/bok/9780470929186/ ... hysiology/
Hur förhåller den sig till den 13:de upplagan som alla verkar köpa, förutom att den äldre upplagan innehåller fler sidor?
Tack!
forczen

Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Inlägg av forczen »

Tror inte att det är någon större skillnad. Det handlar om basal fysiologi så är samma. Kanske att man har ändrat layouten lite och ändrat något mindre fel.
Gäst

Rastlös inför terminsstart: köpa någon del av studielit.?

Inlägg av Gäst »

Jag går inte på Örebros läkarprogram men mitt tips är att ta det lite lugnt innan du köper bok. Fysologiböcker är dyra (om du inte råkar ha en mycket rik förälder). De ligger på runt 400-700kr om du köper de nya och alla böcker är upplagda på olika sätt. Min rekommendation är att du går till ditt närmaste bibliotek och faktiskt bläddrar igenom böckerna och ser hur de ser ut, hur texten är skriven innan du går ut på din shopping-spree, så slipper du ångra dig senare när dina klasskompisar har boken du vill ha, och sedan att du knappt har öppnat boken du köpte. Sedan kan det ju även vara en ide att tänka långsiktigt, köper du Guyton eller Boron nu så slipper du köpa den senare.

De enda fysiologi böckerna jag har läst är Boron, Guyton och lite Totora. Mitt intryck är att Boron är djupare än Guyton, som i sin tur är djupare än Totora. Boron har galet mycket detaljkunskap om receptorer och hormoner, om man jämför med Guyton. Det jag känner till om Totora är att den ganska ofta är lite för grundlig iaf här i Linköping (kollade igenom menstruationcykeln där och det var hemskt lite text), men jag vet ju inte hur Örebro har lagt upp allt. Personligen tycker jag något mer om Boron pga upplägget men de flesta läser Guyton här. Jag har inte köpt någon av böckerna ännu då bibliotek och internet existerar.
Skriv svar