PBL, vad är för- och nackdelarna

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Person

PBL, vad är för- och nackdelarna

Inlägg av Person »

Hej!
Vad jag vet så kör GU:s läkarprogram med klassisk inlärning och inte med PBL

Vad innebär det för oss studenter, vad tjänar man på att studera i Gbg gentemot t.ex i Sthlm? Om man nu endast talar om PBL vs. Klassisk faktorn
Eli

PBL, vad är för- och nackdelarna

Inlägg av Eli »

Jag hade jättesvårt att välja mellan Linköping och Göteborg, mycket p.g.a. detta. Jag läser i Göteborg så jag vet inte hur det hade blivit med ren PBL, men jag tycker upplägget i Gbg är jättebra. Man har föreläsningar där man får veta vad som är viktigt och därmed vad man ska fokusera på när man pluggar. Utöver det har man andra moment beroende på kurs. Det är laborationer, seminarier i helklass, seminarier i grupper som har lite olika upplägg beroende på kurs, kliniska placeringar, gruppundervisning med amanuenser (äldre studenter), m.m. Seminarierna i t ex kurserna fysiologi och patologi har upplägget att man ska svara på frågor som man förbereder innan och sedan diskuterar i grupp med en eller två lärare närvarande. Ibland är det patientfall i fysiologikursen, men oftast inte. I patologikursen bygger nästan allt på patientfall. Fysiologikursen är 40,5 hp, dvs 27 veckor, och är uppdelad i 18 block. I slutet på varje block har man ett seminarium, och i något block även ett grupparbete. I andra kurser kan det vara färre/inga seminarier men andra moment istället. Det är anpassat till vad för kurs man läser. Så även om det inte är renodlat PBL så har man inslag av det och jag anser att man får en bra balans. Börjar klin snart (alltså de terminer då man främst är ute på sjukhus) så kan inte svara på hur det ser ut då, vet bara hur det är under preklin-terminerna.

Så här i efterhand är jag oerhört nöjd med mitt val. Har sagt flera gånger att jag är glad att jag inte läser PBL, då jag tror att detta passar mig mycket bättre. Men det beror ju på hur man är som person. Har en vän som läste PBL under preklin och sedan i Göteborg som tycker att man fick ett bra analytiskt tänk med PBL. Jag själv känner att jag verkligen har fått det i Göteborg också, men vem vet, det kanske låg mig närmre tillhands än det gjorde för min vän.

Jag tror helt ärligt att det blir bra oavsett, och att man i de allra flesta fall snarare ska välja på vilken stad man vill bo i. Lycka till och säg till om du undrar något mer :).
Eli

PBL, vad är för- och nackdelarna

Inlägg av Eli »

Sedan ska väl tilläggas att KI väl inte heller har helt renodlad PBL? Mer än GU, men inte så mycket som t ex Linköping eller Örebro. Så har jag förstått det i alla fall.
Skriv svar