Tacka nej? Hittar inte bostad i Göteborg...

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Tacka nej? Hittar inte bostad i Göteborg...

Inlägg av Gäst »

Hej,

Det här är förmodligen fel forum, men nu är det så att jag blivit antagen till GU men JAG HITTAR INGEN BOSTAD. Jag har bara ca 5 mån kötid hos SGS och vill verkligen inte bo som inneboende... vad gör man? Tackar nej och väntar ett halvår på en chans att komma in i hemstaden? Känns ju så surt...
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Tacka nej?

Inlägg av Ecasson »

NEJ

Du har nästan 6 veckor på dig att hitta bostad. Eventuellt kan du kompromissa dig och bo som inneboende för en 1-2 månader tills du startar igång och den boendekrisen slutar (det är alltid lättare att hitta nåt efter skolans start).


Du kan alltid tacka ja till din plats och ge upp före 29ende om du inte hittar nåt alls.
lighten-up
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2012, 20:15

Tacka nej?

Inlägg av lighten-up »

Det verkar lite osannolikt att du inte kan hitta en bostad iallafall en bit in på terminen. I Uppsala (som har minst lika stor bostadsbrist som Gbg) kan studenter efter en relativt kort tid få tag i en bostad hos nationerna. Finns det inga liknande lösningar i Gbg?
Gäst

Tacka nej?

Inlägg av Gäst »

Nja, vad jag vet så har gbg ingen motsvarighet till Uppsalas nationer och kåren delar inte ut några lägenheter. Jag vet att man kan få tag i bostad en bit in på terminen, men detta lär kunna ta upp till flera månader, och vad gör man under tiden??usch detta är så svårt...
Sami
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jun 2016, 00:06

Tacka nej?

Inlägg av Sami »

Bo inom pendlingsavstånd? Åtminstone tillfälligt. Jag hade inte tackat nej för en sådan grej. Det löser sig alltid med boende så småningom. SGS har väl förtur för studenter som kommer in på ett program för första gången. Tyckte jag läste om det på deras hemsida. Värt att kolla upp!
Goteborg

Tacka nej?

Inlägg av Goteborg »

Stämmer att SGS har förtur för nyintagna, så ge inte upp än! :glad:

"Nyantagna studenter bortom pendelavstånd får förtur till enkelrum/rum med kokskåp med inflyttning i januari - februari och juli - september. Undantagna är studentrum i områdena Gårda Fabriker, Rotary, Andra Långgatan, Medicinareberget och Dan Broströmhemmet. Bland de nyantagna studenterna gäller därefter kötid.

Förtursbostäderna visas under Mina sidor/Lediga objekt någon/några månader före terminstart."

Glöm inte att gå med i någon kår också: "Vid första tillfället får man 3 månaders extra kötid och därefter 1 månad extra kötid för varje termin man betalar sin kåravgift. En gång i veckan stäms detta av på automatik med kårerna."

Mitt föräldrahem ligger en timme bort från Göteborg (har dock skaffat egen lägenhet för att slippa pendla), men det är inte helt omöjligt att pendla en period om du inte hittar boende i stan. Skulle isåfall rekommendera ställen med närhet till tågstation så att du lätt kan ta dig in till centrum :glad: stenungsund är väldigt fint!
Gäst

Tacka nej? Hittar inte bostad i Göteborg...

Inlägg av Gäst »

Stoet tack goteborg för tipset! :tummarupp:
Gäst

Tacka nej? Hittar inte bostad i Göteborg...

Inlägg av Gäst »

Man hittar något, men det kanske är så att man får sänka kraven i början och bo inneboende ett tag. Är det inget man kan tänka sig så får man väl fråga sig om det är bättre att släppa platsen till någon som tycker att det är värt det. Låter väldigt hård nu, men det låter inte som att du är jättepepp på antingen läkarprogrammet eller Göteborg, och det finns det faktiskt andra som är. Men jag kanske missuppfattar din kommentar bara.
Skriv svar