Göteborgs upplägg

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Göteborgs upplägg

Inlägg av Ecasson »

Utbildningsplan:


Termin 1
Introduktion och Tidig yrkeskontakt A, 3 hp
Översikt anatomi, vävnad och cell, 7,5 hp
Biomedicinsk fördjupning: Patogenes (BF1), 3 hp
Molekylär cellbiologi, 16,5 hp

Termin 2
Funktionell histologi, 9 hp
Fysiologi, farmakologi och biokemi, 19,5 hp
Tidig yrkeskontakt B inom läkarprogrammet, 1,5 hp

Termin 3
Fysiologi, farmakologi och biokemi (forts), 21 hp
Genetik, 3 hp
Klinisk anatomi och utvecklingsbiologi, 4,5 hp
Tidig yrkeskontakt C, 1,5 hp

Cellbiologin och biokemin verkar vara väldigt återkommande i GTBs upplägg. Av det som jag förstått är denna utbildning mest präglad av biokemi och cellbiologi jämfört med de andra. Hur upplever ni studenterna på GU själva utbildningen i samband med det till synes biokemi-orienterat programmet?
Eli

Göteborgs upplägg

Inlägg av Eli »

Jag upplever inte att det är så biokemiorienterat i den aspekten att det inte skulle vara mycket fokus på att det är just läkare vi ska bli. Vet inte om det var det du menade.

Det sägs att det är mycket fokus på de prekliniska baskunskaperna i Göteborg. Jag har inget att jämföra med så jag vet inte om det stämmer. Jag tycker den kunskap vi har fått är bra och relevant att kunna, och skulle varken vilja att det var mer eller mindre (eller ja, när jag har tentapluggat känner jag förstås att det skulle vara skönt om det var mindre, men så är det alltid :P). Om det nu stämmer att vi lär oss mer detaljer än på andra ställen så är jag ändå nöjd med det. Nej, jag minns inte allt, och nej, jag kommer inte ha användning av att veta alla detaljer i framtiden. Men att jag har vetat detaljer gör att jag har förstått mycket bättre hur saker hänger ihop och hur olika saker påverkar varandra. Jag förstår helheten bättre.

Upplägget av kurser är annorlunda mellan de olika lärosätena, så jag tror det är svårt att jämföra om vi egentligen läser mer biokemi än andra.

Angående fysiologi-kursen så tror jag att biokemi utgör 5% eller max 10% av kursen (det står nog i kursplanen på GUL, för siffrorna som jag inte riktigt minns kommer från kursledningen), och det är mest metabolism. Genetik är en intressant "semesterkurs". Inte svår att klara och är bara 2 veckor. Fördjupningskurserna inom biomedicin är också 2 v och den första går ut på att läsa och presentera två vetenskapliga artiklar, så det är inte heller någon tung kurs. Den enda kursen där du egentligen har mycket biokemi och cellbiologi är molekylär cellbiologi. Namnen på kurserna får det att låta mer än det är, alltså.

Kom gärna med följdfrågor :).
Skriv svar