Betyg?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Jonjo

Betyg?

Inlägg av Jonjo »

Någon som vet när ett definitivt svar kommer huruvida betyg VG införs eller ej? :visslar:
Eli

Betyg?

Inlägg av Eli »

Jonjo skrev:Någon som vet när ett definitivt svar kommer huruvida betyg VG införs eller ej? :visslar:
Tror inte det finns något sånt datum, men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betyg?

Inlägg av Nils »

Jag vet inte när frågan ska hanteras härnäst av det beslutande organet. Det är bara att vänta och se.
Eli

Betyg?

Inlägg av Eli »

Studentkåren, SAKS, informerade idag om att de fått veta att betygsfrågan kommer att tas upp på Akademistyrelsens möte den 23 mars. Så förhoppningsvis vet man mer efter det.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betyg?

Inlägg av Nils »

Tack för tipset Eli!
Ebi

Betyg?

Inlägg av Ebi »

Som kuriosa kan jag berätta om att precis en sån här tur genomfördes i Uppsala under tiden jag läste på psykologprogrammet där.

Vi hade också bara U/G och så ville de anpassa till övriga EU med att införa ett 7-stegssystem. Tanken var att det skulle fungera som att individen kunde begära att få ut sina betyg på 7-stegsskalan vid behov men att det i övrigt fortsatte som normalt med U/G.

Detta blev komplett kaos, alla var missnöjda med situationen och det hela drogs tillbaka ca 9-10månader efter genomförandet. De två huvudsakliga problemen var att de underskattat hur svårt det skulle vara för lärare/ledning att sätta dessa betyg på ett vettigt sätt och att ingen egentligen fann ngt skäl till att det behövdes betyg.

Låter som det kan bli en liknande resa för er i gbg.
Eli

Betyg?

Inlägg av Eli »

SAKS skriver idag följande:
"Idag skulle Sahlgrenska akademins styrelse ha tagit upp frågan om graderade betyg men på grund av tidsbrist sköts frågan upp. SAKS tar nya tag och planerar att till nästa möte ta fram ett underlag med studenternas åsikter för en bättre och mer nyanserad diskussion."
Gast

Betyg?

Inlägg av Gast »

Hej Eli! Tack för svar!

Till GU - Fy vad dåligt!

När kommer nästa möte att ske? Hade tänkt söka in till GU, men om det blir graderade betyg vilket kan leda till hets, sämre sammanhållning i klassen och lite mer stressande stämning så kan jag lika gärna vara utan GU. Nu när man tyvärr inte vet hur det kommer ske kanske man ska ta det säkra före det osäkra och söka sig någon annanstans. :betagen:
Eli

Betyg?

Inlägg av Eli »

Jag hoppas verkligen de klarar ut detta snart. Jag kan inget annat än rekommendera GU för jag trivs fantastiskt bra, så jag hade hoppats att de skulle klara ut detta innan sista ansökningsdag så folk vet vad de har att vänta sig. Tyvärr lär det dra ut på tiden även efter mötet, är min gissning i alla fall. Å andra sidan vet vi inte om det kommer drabba de som redan läser på programmet ändå, och med tanke på hur utdraget hela den här grejen har varit så kan det ju dröja länge innan ett eventuellt beslut om betyg implementeras.

Angående när nästa möte är så är det nog bäst att fråga SAKS, jag har inte hört något.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Betyg?

Inlägg av Nils »

Även om SA skulle införa graderade betyg, vilket ter sig osannolikt, är det långtifrån säkert att ett genomförande skulle ske omedelbart. Det går också att stryka alternativ efter deadline för ansökningsperioden.
Skriv svar