Betyg?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hets

Betyg?

Inlägg av Hets »

Någon som vet hur det blir med betygskriterierna i Göteborg? Kommer VG att införas eller inte?
Betyg

Betyg?

Inlägg av Betyg »

Hoppas det så man belönar hårt arbete!
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Betyg?

Inlägg av Hakke1 »

Hoppas verkligen inte att det går igenom. http://www.dagenssamhalle.se/debatt/bet ... lper-22011
whodis
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 aug 2015, 07:44
Kontakt:

Betyg?

Inlägg av whodis »

Hoppas att Bologna/ECTS införs någon dag i hela Sverige som grund för jobbsökandet o dylikt, istället för dagens lattjo lajban
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Betyg?

Inlägg av Tesla »

Faxat från kårens facebook:
"Nu har det gått tre månader sen vi skickade in SAKS svar om graderade betyg. Sedan dess har frågan behandlats på fakultetsnivå genom en arbetsgrupp som har fått i uppgift att skriva ihop en rapport till Akademistyrelsen, det högsta beslutande organet vid akademin. SAKS har haft med en studentrepresentant i denna grupp.

Nu är rapporten färdig, och kommer att behandlas av Utbildningsrådet i eftermiddag. I sin helhet är rapporten väldigt negativt inställd till att införa graderade betyg i samtliga utbildningar och har även förankring i litteraturen för att stödja denna ståndpunkt.

Akademistyrelsen kommer att behandla rapporten under våren. SAKS avvaktar deras reaktioner för att veta hur vi ska arbeta vidare. Sista ordet är ännu inte sagt!"

----
Personligen så tycker jag det vore väldigt konstigt att införa betyg på ett enskilt lärosäte. Bör isåfall vara en nationell fråga där samtliga lärosäten tar beslut i frågan.
Betyg

Betyg?

Inlägg av Betyg »

Det är bra med betyg så att man belönar de studenter som jobbar hårdast och är duktigast. Man får ju inget incitament att plugga utöver G-gränsen när man får samma betyg. Bra av ledningen att försöka införa detta. Om man vill flytta utomlands så är det svårt att vara slagkraftig när betygen är samma.

Är detta landet sovjetunionen eller? Detta landet är ett riktigt sosseland.
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Betyg?

Inlägg av Tesla »

^Finns nackdelar också. I Göteborg krävs 2/3 för godkänt, alltså är godkänt ungefär som ett VG/4. Man kan argumentera för att det i legitimationsyrken inte behövs mer än G - då vi vill att samtliga examinerade läkare ska kunna ge en likvärdig vård. Sen skulle betyg kunna verka som ett skiljekriterium till attraktiva tjänster - men det skulle nog ske på bekostnad av forskningsmeriter.

Detta är iofs off topic så jag lämnar det där, ville bara nyansera lite. Oavsett så står jag fast vid att det borde vara en nationell fråga.
Betyg

Betyg?

Inlägg av Betyg »

Finns nackdelar också. I Göteborg krävs 2/3 för godkänt, alltså är godkänt ungefär som ett VG/4. Man kan argumentera för att det i legitimationsyrken inte behövs mer än G - då vi vill att samtliga examinerade läkare ska kunna ge en likvärdig vård. Sen skulle betyg kunna verka som ett skiljekriterium till attraktiva tjänster - men det skulle nog ske på bekostnad av forskningsmeriter.
Detta är inte högstadiet, det förstår du väl? VG-gränsen borde vara väldigt hög och G-gränsen borde vara där den är nu.

Alla läkare ger inte samma vård, det är uppenbart. Läkarprogrammet i Sverige är för enkelt och många läkare som examineras kan inte mycket. Det är också väldigt enkelt att bli antagen till Läkarprogrammet nu. Om Läkarprogrammet var lika svårt som i USA hade det varit andra bullar och läkarna hade kunnat mycket mer.

G som betyg + lätt antagning = urholkning av läkare precis som det blivit för lärare. Ska man ha läkare som inte kan någonting? Lol. Sverige är precis som Sovjetunionen. :lurig:
Eli

Betyg?

Inlägg av Eli »

Intressant att de som svarat här främst är för betyg. Det är inte så inställningen på GU är. Kåren har gjort en undersökning där de flesta är negativt inställda. De som är för betyg kanske inte vågar säga det av någon anledning (utöver forum på internet), men de man pratar med tycker det är väldigt dåligt. Det här debattinlägget ger en bra förklaring på varför man är emot det: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/bet ... lper-22011

Om betyg skulle införas under tiden vi läser och gälla oss så är vi flera som överväger att försöka byta lärosäte. GU är otroligt bra på många sätt, men med betyg skulle hela den underbara stämningen och hjälpsamheten som finns riskera att försvinna, och folk skulle tävla mot varandra istället. Jag älskar den delen av mina studier, så det skulle bli en för stor besvikelse att vara kvar även om allt annat är bra.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Betyg?

Inlägg av Hakke1 »

Håller med dig Eli. Just samarbetet och hjälpsamheten som finns just nu på läkarprogrammet är en av de stora anledningarna till att jag älskar programmet. A tjänar inte på att B kuggar, utan A och B samarbetar och får på så sätt både bättre kunskaper och bättre samarbetsförmåga. Som framtida läkare kommer vi samarbeta med både andra läkare och andra yrkesgrupper inom vården vilket gör samarbetsförmågan till guld. Dessutom är jag rädd för att kårengagemanget kommer minska då folk känner sig hetsade till att plugga mer. Även forskning utöver studierna kommer antagligen ta stryk. Extrakurrikulära aktiviteter är tyvärr inte lika högt rankade här som i t.ex. USA och kommer därför antagligen få stryka på foten..
Skriv svar