Munta

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Munta

Inlägg av Gäst »

Hej är det någon som vet hur en munta går till? görs muntan i helklass?
Bee

Munta

Inlägg av Bee »

Hej!
Nej, det sker i grupper om 2-3 pers.
Bee

Munta

Inlägg av Bee »

Glömde svara på din första fråga. Men vid munta får du 2-3 frågor som du skall besvara i gruppen (2-3 studenter + 1-2 lärare). Du svarar på frågan och får eventuellt följdfrågor efteråt. Frågorna får du på plats, men du får förbereda dig innan du besvarar dem.

Det kommer gå superbra, oroa dig inte.
Eli

Munta

Inlägg av Eli »

Frågorna är mer övergripande än på de skriftliga tentorna, och kan t ex vara "förklara leverns metabola funktion" i fysiologikursen eller "förklara hur DNA-replikation går till i eukaryoter" i molekylär cellbiologi. Det är de första två kurserna du kommer ha munta i. Det är inte frågor som handlar om att man ska beskriva alla kemiska processer eller andra detaljer, utan man ska berätta hur det går till i lite mer stora drag. Pratar man för lite eller för mycket om detaljer så kommer examinatorerna leda in en på rätt spår. Om man svarar på fel fråga så kommer de säga det, vilket är en fördel jämfört med en skriftlig tenta. Ibland får man följdfrågor på någon annans fråga, men främst på sin egen. Det skulle t ex kunna vara "du nämnde IGF-1. Vad har det för effekter i perifera organ?" (Obs att jag bara hittade på den där frågan nu). Då räcker ofta ett sammanfattande svar, typ spalta upp vad för effekter det har.

Många oroar sig innan muntan och det är naturligt, men jag tycker inte det har varit så farligt. Examinatorerna är inte där för att sätta dit en, utan de vill att man ska kunna berätta vad man kan så man blir godkänd. De vet att man kan bli nervös och gör vad de kan för att underlätta. Bra att öva innan på att förklara för andra, det gör både att man lär sig och känner sig bekvämare med det.

Som Bee också skrev, oroa dig inte :).
Bee

Munta

Inlägg av Bee »

Bra svar, eli! Men man har faktiskt muntlig examination i patologi också ;-) dvs MCB, fysiologi och patologi (de är de tre stora muntorna på programmet)
Eli

Munta

Inlägg av Eli »

De två första muntorna, skrev jag ;). Men absolut, det stämmer :).
Skriv svar