Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Guest

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Guest »

4 timmar föreläsning per vecka?! :huh:Är det verkligen tillräckligt? jag skulle bli väldig orolig inför tentorna om det var jag...
Gäst

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Gäst »

Guest skrev:4 timmar föreläsning per vecka?! :huh:Är det verkligen tillräckligt? jag skulle bli väldig orolig inför tentorna om det var jag...
Varför vill jag då fråga?

Jag tycker själv att det är tillräckligt mycket tid. Det är inte nödvändigt för elever att höra exakt samma saker från en föreläser som det som står i boken. Den känslan som jag har fått från Linköping är att föreläsningarna fungerar mer som "efterläsningar". De flesta kommer väl förberedda inför föreläsningen, då de nyligen hade ett basgruppsfall (eller läxa) om just det ämnet som föreläsaren ska föreläsa om. Ett typiskt exempel skulle vara att ha läst igenom kapitlet om menstruations cykeln och det kvinnliga reproduktionsorganet veckan innan man har föreläsning om det. Fördelarna är ju att man kan ställa bättre frågor till föreläsaren och man sitter inte där som ett dum sten när föreläsaren knyter ihop säcken. Föreläsaren kan då även föreläsa om mer komplicerade och nya koncept (det som kanske inte är förklarat i kurslitteraturen så bra då ny forskning brukar ta ett tag innan den dyker upp där) istället för att "slösa" tid på att förklara de mest grundläggande i ämnet. Man behöver inte föreläsningar 24/7, några timmar i veckan räcker.

Det jag har märkt är ju att om man inte kommer förbered inför en föreläsning är det i princip lönlöst att försöka förstå någonting. Jag kommer inte lära mig ett koncept på en halv 2 timmar lång föreläsning (dvs 1 timme) om det skulle ta mig 4-6 timmar att förstå konceptet själv genom egen studier.

Finns det mindre schemalagda studier betyder det mer tid till självstudier, vilket jag åter vill poängtera är (troligtvis) grunden i läkarutbildningen under pre-klin terminerna/kurserna. Återigen rätta mig om jag har fel och om ni har andra erfarenheter eller åsikter.

Disclaimer; Hur många timmar föreläsning man har per vecka varierar väldigt mycket i Linköping. Vissa veckor har man föreläsning nästan varje dag, och andra veckor bara en föreläsning. Och det kanske inte bara är 4 timmar; jag kan nog utan några problem säga att det är 6 timmar (vilket ytterligare visar på att det inte endast är grupparbeten i Linköping)
Adam2312

Byte av studieort

Inlägg av Adam2312 »

Hej!

Är intresserad av att byta från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet för att avsluta mina studier. Går för tillfället termin 6 på läkarprogrammet på Liu.
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant byte? och i så fall, vad tyckte ni?

Tacksam för svar! :)
PBLsuger

Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av PBLsuger »

Jag bytte från linköpings universitet till göteborg universitet på grund av allt j'vla PBL som finns i linköping, göteborg är hundra gånger bättre och man får styra sitt studerande och anpassa det till sitt eget liv. Mer föreläsningar och mycket färre obligatoriska moment i göteborg, trivs mycket mer här.
Pblellerej

Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Pblellerej »

Hej. Fick du tillgodoräkna några kurser/terminer?
Skriv svar