Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Staffan_
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:21

Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Staffan_ »

Hej
Är det någon som har erfarenhet av byte från Linköping till Göteborg? Jag har hört att folk gjort detta bytet efter avslutad preklin runt t6, jag mailade GU men fick ganska diffusa svar. Är det någon som någon erfarenhet av detta? Vore jättetacksam för svar, saknar min flickvän i Götet så :S
nostradamus
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 sep 2013, 09:37

Byte från Lnkpg till Gbg

Inlägg av nostradamus »

Går T2 i Linköping men vill byta till nästa termin, helst till Göteborg. Är så trött på all j*vla PBL som LiU tvingar på en och Göteborg är ju den studieort som har minst av det.

Undrar nu om det finns någon som har erfarenhet av bytet Lnkpg -> Göteborg. Kan jag tillgodoräkna mig något alls från de två terminer jag gått eller blir det att bita i det sura äpplet och starta T1 igen?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte från Lnkpg till Gbg

Inlägg av Nils »

Ifall du orkar så brukar det bästa tillfället för ortbyten vara vid gränsen mellan preklin och klin; vid den punkten brukar orterna vara någorlunda i fas även när de råkar ha helt olika kursupplägg under preklin...
Student

Byte från Linköpings Universitet till Göteborgs Universitet

Inlägg av Student »

Läser T1 i Linköping men funderar på att byta till Göteborg nu till våren. Är det någon som vet om man kan tillgodoräkna sig något som man läst i Linköping under T1? Försökt få tag i studievägledare i Gbg men är hopplöst...
Gast

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Gast »

Hej!

Jag läser också T1 i Linköping, men funderar i samma banor som du! Jag är dock nästan hundra på att man inte kan tillgodoräkna sig någonting om man byter till GU. Skulle kunna maila en studievägledare för att se vad de har att säga, men som sagt, tror inte att du bör räkna med att få tillgodoräkna dig något. En fråga, har du kommit in i Gbg än eller är du reserv?
gast

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av gast »

Haha ledsen att jag inte ens läste igenom hela ditt inlägg innan jag svarade. Såg att du redan försökt få kontakt med studievägledare utan resultat..
Student

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Student »

Är reserv 6 i HP-kvoten så räknar kallt med att jag kommer in i urval 2, om jag nu väljer att byta. Fick svar gällande tillgodoräknande idag.

"Har tyvärr inga notiser om T1 från Linköping och hit så du får lite själv gå in och jämföra utbildningarna via: http://gul.gu.se/public/courseId/38181/ ... licPage.do
Konfunderad

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Konfunderad »

Är det bara jag men är det ovanligt många som hoppar av Linköpings läkarprogram? Vad beror detta på? är utbildningen dålig? staden? geografin?
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av AMB »

Jag har fått svar av studievägledare att det inte går att tillgodoräknas sig från Linköping till Gbg efter en termin.... har börjat i Linköping jag med men försöker byta..
vad gäller "konfunderads" fråga tror jag inte de är något fel på utbildningen, men olika upplägg av studierna passar olika människor... jag skulle önska mer förläsningar och mindre grupparbeten...känns som om i stort sett allt är grupparbeten i Linköping... men det är min personliga åsikt
Gäst

Byta till Göteborg från Linköping

Inlägg av Gäst »

AMB skrev:Jag har fått svar av studievägledare att det inte går att tillgodoräknas sig från Linköping till Gbg efter en termin.... har börjat i Linköping jag med men försöker byta..
vad gäller "konfunderads" fråga tror jag inte de är något fel på utbildningen, men olika upplägg av studierna passar olika människor... jag skulle önska mer förläsningar och mindre grupparbeten...känns som om i stort sett allt är grupparbeten i Linköping... men det är min personliga åsikt
Det är basgruppsträffar fyra timmar i veckan, och cirka fyra timmar föreläsning; vilket betyder att det är ett ratio på 1;1 i tid. Jag anser att detta inte är "stort sett allt är grupparbeten i Linköping", men du får ha dina egna åsikter. Jag kanske använder mig av fel fakta, ingen är perfekt.

Jag skulle säga att det mesta av tiden som läkarstudent; vilket som jag förstår även sker på andra studieorter, går till egna studier hemma eller på bibliotek.

Jag skulle tro att många har 8-timmars "pluggdagar" varje vardag, och eftersom basgrupp plus föreläsningar kombinerat endast tar upp 8 timmar så skulle man kunna få plats med allting på en dag i veckan.

Utöver dessa 8 timmar har man olika "strimmor" dvs kurser som är obligatoriska t.ex. samtalsstrimma där man lär sig att samtala med patienter och litteraturstrimma då man läser en bok och pratar om boken. Denna del tar nog bara 15-20 timmar första terminen; då det är kanske 2 timmar i veckan i genomsnitt.

Slutsatsen är väl att man endast har 10-13 timmar i veckan som är schemalagt; medan resterande 27-30timmar är egen studier, och därmed kanske det är en snedvriden bild om man anser att "allt" är grupparbete. Det är inte allt, utan fyra timmar i veckan.

Nu säger jag inte att det är dåligt eller fel att man inte tycker om upplägget. Det kanske är så att 4 timmar är 4 timmar för mycket. Det finns många saker som jag inte gillar, men jag vill bara säga till allmänheten att det inte är "allt".
Skriv svar