"Arbetsplikt" i Danmark?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Fint :blinkar:
mrpaatriciaa
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 jul 2010, 11:52

Re: Danmark

Inlägg av mrpaatriciaa »

Hej! Jag är lite förvirrad beffande intagningsgränsen för danmark i år (om ni har fått sådan information än?) Man hör en massa om att danskarna ska ha gjort det svårare dör svenska studenter att komma in osv. Får jag fråga på vilket sätt de har gjort det? Måste vi ha högre snitt än danskarna för att få samma chans eller tilldelas vi mindre platser? Kort och gott så undrar jag: kommer jag in till nästa år i danmark om jag har 19.8 okompletterat? Och så en sak till, delas man upp i kompletterat o okompleterade kvoter även där eller kan jag söka med 20.0 kompletterat på samma sätt som någon som söker 20.0 okompletterat i danmark? de har väl inte meritvärdessystem som vi har här nu?
En massa frågor, men jag antar att de är lätta att besvara för er och jag vore väldigt tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

mrpaatriciaa skrev:Hej! Jag är lite förvirrad beffande intagningsgränsen för danmark i år (om ni har fått sådan information än?) Man hör en massa om att danskarna ska ha gjort det svårare dör svenska studenter att komma in osv. Får jag fråga på vilket sätt de har gjort det? Måste vi ha högre snitt än danskarna för att få samma chans eller tilldelas vi mindre platser? Kort och gott så undrar jag: kommer jag in till nästa år i danmark om jag har 19.8 okompletterat? Och så en sak till, delas man upp i kompletterat o okompleterade kvoter även där eller kan jag söka med 20.0 kompletterat på samma sätt som någon som söker 20.0 okompletterat i danmark? de har väl inte meritvärdessystem som vi har här nu?
En massa frågor, men jag antar att de är lätta att besvara för er och jag vore väldigt tacksam för svar :)
Den ökade svårigheten består främst i en strängare konverteringsskala för betyg (vilket var motiverat eftersom det har blivit mycket lättare att få 20,00 sedan det nya betygssystemet infördes) samt aningen högre behörighetskrav från och med nästa antagning.

Betygshöjningar kan man inte använda sig av i Danmark, med undantag för ett lärosätes kvote 2.
Danmark har inte meritpoäng, dock en bonus ifall man ansöker inom 2 år från gymnasieexamen.

19,8 okompletterat bör räcka.
http://läkarstudent.se/danmark.html#statistik
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Finns någon antagningsstatistik för Danmark till hösten eller är inte antagningen avslutad än?
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Danmark

Inlägg av vea »

johanni skrev:Finns någon antagningsstatistik för Danmark till hösten eller är inte antagningen avslutad än?
Enligt noteringen i min kalender kommer svaren från Danmark den 30e juli. Svaren från Norges ansökning kommer några dagar före, om jag minns rätt.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Tänkte bara höra om det är möjligt att se statistiken för Danmark nu? Sådant fall var?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

123abc
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jun 2010, 12:32

Re: Danmark

Inlägg av 123abc »

Till alla universitet!

http://i2-files.tv2.dk/791/20488791-ce9 ... bb65e6.pdf
Blev betydligt högre än jag förväntat mig!
123abc
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 jun 2010, 12:32

Re: Danmark

Inlägg av 123abc »

vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Danmark

Inlägg av vea »

Ja, jag kom i alla fall in i Aarhus i Danmark, men tackar nej till min plats till förmån för platsen i Umeå.

Jag kom också in i Oslo, men tackar nej även där.

Mitt betyg är i övrigt på 19,79 och jag fick "alla bonusarna" i Aarhus särskilda antagning.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
Skriv svar