"Arbetsplikt" i Danmark?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

vea skrev:Ja, jag kom i alla fall in i Aarhus i Danmark, men tackar nej till min plats till förmån för platsen i Umeå.

Jag kom också in i Oslo, men tackar nej även där.

Mitt betyg är i övrigt på 19,79 och jag fick "alla bonusarna" i Aarhus särskilda antagning.
Intressant! Finns det någon guide eller liknande när det gäller papper och sådant som ska skickas till Norges ansökan?
vea
Inlägg: 41
Blev medlem: 03 apr 2010, 21:49

Re: Danmark

Inlägg av vea »

johanni skrev: Intressant! Finns det någon guide eller liknande när det gäller papper och sådant som ska skickas till Norges ansökan?
Finns det säkert, men jag känner inte till den. Det är faktiskt så rättframt utformat att jag inte riktigt minns hur jag gjorde, och om det var komplicerat och jag därmed behövt tänka mycket på det skulle jag ha minnts det. Men jag vet att man får bonusar för a) ålder b) värnplikt/studier c) annat smått och gott. Danmark gav mig mer huvudvärk för det skulle skickas en ansökan till varje universitet, men i Norge har de "Opptakssentralen Medisin" http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/ , så du behöver bara skicka in ett sett med dokument. Till Norge anmäler du dig som sökande, sedan skickar de ut en blankett som du ska fylla i och bifoga nödvändiga dokument (dessa skall verifieras och stämplas som "äkta kopior" av ett offentligt kontor, tex kommunkontoret eller dylikt, jag gick till ett postkontor här i Oslo). Snipp, snapp, klart. Dock är det rätt kort med tid när denna blankett dimper i brevlådan, så se till att ha alla dokument i ordning när det kommer.
"Fairy tales are more than true. Not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be defeated."
- from "Smoke and Mirrors", by Neil Gaiman
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Danmark

Inlägg av johanni »

Finns det säkert, men jag känner inte till den. Det är faktiskt så rättframt utformat att jag inte riktigt minns hur jag gjorde, och om det var komplicerat och jag därmed behövt tänka mycket på det skulle jag ha minnts det. Men jag vet att man får bonusar för a) ålder b) värnplikt/studier c) annat smått och gott. Danmark gav mig mer huvudvärk för det skulle skickas en ansökan till varje universitet, men i Norge har de "Opptakssentralen Medisin" http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/ , så du behöver bara skicka in ett sett med dokument. Till Norge anmäler du dig som sökande, sedan skickar de ut en blankett som du ska fylla i och bifoga nödvändiga dokument (dessa skall verifieras och stämplas som "äkta kopior" av ett offentligt kontor, tex kommunkontoret eller dylikt, jag gick till ett postkontor här i Oslo). Snipp, snapp, klart. Dock är det rätt kort med tid när denna blankett dimper i brevlådan, så se till att ha alla dokument i ordning när det kommer.
Jag har en fråga

Nu öppnar ansökan till läkarutbildningen i Norge och nu är det därför dags för mig att anmäla mig som sökande, vilket Vea nämnde. Men när det gäller blanketten som sedan dimper ned i brevlådan, där "dokumenten" ska bifogas, min fråga är därför vilka är dokumenten? Är det något mer än mitt aktuella betygsdokument från gymnasiet som ska stämplas av skolan och skickas med? När jag har läst sökarhandboken så finner jag inget annat. Jag går tredje året på gymnasiet och har därför inget komplett betygsdokument så jag antar att det ofullständiga betygsdokumentet jag har just nu ska stämplas och bifogas och att jag senare stämplar och skickar in det kompletta betygsdokumentet till sommaren? Har jag förstått eller är det något jag har missat?

Väldigt tacksam för svar då det snart är dags att skicka in...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

Vet inte säkert vad som gäller i denna situation - jag skulle gissa att man har möjlighet att komplettera med det definitiva slutbetyget under sommaren, som i Danmark. Det vore ju lite konstigt ifall det norska ansökningssystemet inte gick att använda för deras egna gymnasiestudenter till att genast gå vidare till högre studier.

Du bör kunna få mer praktisk vägledning här:
http://www.samordnaopptak.no/info/kontakt/index.html

(du får gärna berätta när du har fått svar från dem, detta är något som andra Norge-intresserade i gymnasiet säkert också är nyfikna på :) )
Steve
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 feb 2011, 17:09
Kontakt:

Re: Danmark

Inlägg av Steve »

Nils, du gör ett riktigt bra arbete med bloggen/forumet! :-) Och jag hoppas det är ok för dig att jag gör lite smygreklam nu... :-P

För de intresserade finns nu en detaljerad ansökningsguide till läkarprogrammet i Danmark 2011:

Ansökan till Läkarprogrammet i Danmark - 2011

Good luck people!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

Steve skrev:Nils, du gör ett riktigt bra arbete med bloggen/forumet! :-) Och jag hoppas det är ok för dig att jag gör lite smygreklam nu... :-P

För de intresserade finns nu en detaljerad ansökningsguide till läkarprogrammet i Danmark 2011:

Ansökan till Läkarprogrammet i Danmark - 2011

Good luck people!
Tack Steve!
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Danmark

Inlägg av Petra »

I specifika antagningskrav står det att man behöver fysik b ( dansk nivå ) men enligt denna tabell är ju svensk fysik b-nivå deras a ?

http://static.sdu.dk/mediafiles//1/B/0/ ... 202011.pdf


Så vad är Dansk b-nivå i fysik? Är det verkligen Svensk fysik b?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Danmark

Inlägg av Nils »

http://studier.ku.dk/optagelse/nordisk/ ... ningstabel
Danska Fysik B och A motsvarar svenska Fysik B.
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Danmark

Inlägg av Petra »

Tack! :glad:
Skriv svar