Steg-för-steg guide hur man ansöker

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
LisaGlasgow
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2015, 16:28

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av LisaGlasgow »

Hej,
Jag heter Lisa och är verkligen intresserad av att plugga till läkare, helst i Danmark ( i och med att jag inte har betygen för att komma in i Sverige om jag inte satsar på högskoleprovet). Jag undrar om någon vet om det finns någon steg-för-steg guide om hur ansökningsprocessen går till?
Har googlat lite men hittar bara från 2011 och vet att det har ändrats lite hur man ska ansöka.

Jag har en kusin som lyckligtvis kommit in på läkarlinjen i Aalborg och hoppas också på det med. Hon kommer ej riktigt ihåg hela processen, var en hel del pappersarbete, och jag tycker det skulle vara mycket användbart att ha en sådan typ av guide :flinar:

Någon där ute som vet/har/ känner till eller kan tipsa mig?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar,
Lisa
LisaGlasgow
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2015, 16:28

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av LisaGlasgow »

Tillägg: Eller visas det på optagelse.dk när man har registrerat sig? (Vilket jag ej kan förrän det öppnar, 1 februari)
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av Wolthura »

Du kanske hittar lite information på http://xn--lkarstudent-l8a.se/danmark.html . Jag kommer själv ihåg att det var mycket snurrigare än i Sverige, och vet inte mer än vad som står i länken (men det finns det andra som gör). Lycka till! :)
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av Nils »

På Danmark-sidan finns det en länk till en steg-för-steg-guide på bloggen "Voice of Steve".
LisaGlasgow
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2015, 16:28

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av LisaGlasgow »

Wolthur, Har redan kollat denna hemsida. Men den visar ju tyvärr inte steg-för-steg process men antar att den guiden tillkommer på optagelse.dk när man kan registrera sig. Men tack för ditt tips ändå :)
LisaGlasgow
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2015, 16:28

Steg-för-steg guide hur man ansöker

Inlägg av LisaGlasgow »

Nils, har redan kikat på hans blogg men har förstått att en del ändringar har gjorts vad gällande ansökningsprocessen.
Skriv svar