Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Medicin2013
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 nov 2013, 10:40

Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Medicin2013 »

Hej alla,
Jag har en liten fråga till er som vet mer om synen på svensk vs. dansk läkarutbildning.

Jag läser idag min första termin (medicin) på Köpenhamns universitet, och trivs bra. Jag sökte in i Köpenhamn pga av att jag har många vänner där och en pojkvän som själv arbetar och bor i Köpenhamn (har slutbetyg för att komma in i även Lund). Utbildningen där består av 12 terminer och undervisningsmetoden är mer konservativ än den svenska, samt en del svårare vad jag har förstått det som.

Pga. av olika faktorer så funderar jag nu på att söka in på Lunds universitet istället (med start HT 2014, och räknar då med att få tillgodoräkna mig en del av det jag har läst, och ev. börja på termin 2), men efter samtal med en del bekanta, svenska läkare (läste den gången det fanns betygsystem i Sverige) som vet hur ambitiös jag är och vilka mål jag har i livet, så rekommenderar dom mig att fortsätta med den danska utbildningen, just för att den rankas mycket högre idag (alltså, anses som en bättre utbildning än den svenska). Deras starkaste argument är att den svenska utbildningen idag inte betygsätts annat än med godkänt/icke-godkänt, vilket många av de danska delarna av utbildningen, gör - och det skrämmer många arbetsgivare runt om i världen. Med andra ord så har jag förstått det som att det är betydligt lättare att få arbete och bra praktikplatser om man har en dansk utbildning framför en svensk. Är det någon som vet mer om detta? Ev. har någon erfarenhet inom området?

Jag undrar även om det är någon som vet om det är svårt att få en praktikplats i Danmark om man har läst medicin i Sverige? Jag funderar på om det är lika stor möjlighet att få jobb i Danmark/Köpenhamn som läkare trots att man har en svensk utbildning?

Tack på förhand!
/Ellinor
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Nils »

Ifall du siktar på arbete i Danmark så tror jag att du har goda möjligheter oavsett om du utbildat dig i Sverige eller Danmark, dock underlättar det förstås ifall du redan är bekant med kliniskt arbete där och mer bekant med det kliniska språket.

Siktar du däremot internationellt så är Köpenhamn troligtvis bättre än Lund - det rankas högre än Lund i QS, THE och Shanghai-rankingen och att få höga betyg är aldrig sämre än att bara bedömas enligt underkänd/godkänd, vad konkurrensfördelar anbelangar.
(sedan spelar andra faktorer också in, till exempel vilket kontaktnätverk man har och vilka saker man har gjort utöver studierna - gedigen forskning med en eller två välplacerade kontakter kan vara mer värdefullt än betyg)

http://www.topuniversities.com/universi ... 3/medicine

http://www.timeshighereducation.co.uk/w ... cal-health

http://www.shanghairanking.com/FieldMED2013.html
Medicin2013
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 nov 2013, 10:40

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Medicin2013 »

Tack för snabbt svar Nils!
Jag är lite osäker på om jag vill arbeta i Danmark eller Sverige i framtiden. Men är ganska säker på att jag har bestämt mig innan jag går ut i praktik, och funderar då på om det kanske bara räcker med att göra min praktik (turnos) i Köpenhamn. Här kommer säkert en dum fråga - Kan man studera i Lund, göra sin praktik i Danmark och sedan ansöka om danskt legitimation? För mig handlar det om att komma långt, och ha möjlighet att utvecklas både i Sverige, men kanske också i utlandet när jag är färdig med min AT.

Jag kommer anstränga mig för att prestera väl hela vägen genom studierna, och vill därför inte riskera att rankas/kategoriseras sämre än förtjänat i utlandet, pga av att den svenska utbildningen saknar högre betyg.

Är där någon som är färdig utbildad med svenskt legitimation och som arbetar i Danmark? Vet ni isåfall hur det danska systemet ser på svenska nyutbildade läkare?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Nils »

Att göra kortare externa kliniska placeringar under de kliniska praktikterminerna är möjligt från Lunds universitets sida men att göra det under hela den kliniska delen av utbildningen går nog inte (däremot vore regelrätta utbytesterminer kanske ett alternativ). Det är också tveksamt om de från Köpenhamns sjukvårds sida skulle ta emot externa placeringar från Sverige, jag misstänker att de redan har fullt upp med sina egna läkarstudenter - externa placeringar görs helst till områden och enheter som inte redan används i läkarutbildning.

(Om du tänker på motsvarighet till "allmäntjänstgöring" i Danmark så vet jag inte säkert vad som gäller, deras läkarprogram är ju en termin längre än det svenska. Jag känner inte heller till någon som har flyttat till Danmark med svensk läkarlegitimation.)

Ett alternativ kan kanske vara att göra utbytesstudier från Köpenhamn till Lund under en eller några terminer?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Nils »

Jag råkade just snubbla över en artikel som nämner AT/turnus i Danmark:
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=6214

Det verkar som att ifall du tar examen i Danmark så har du rätt till turnus-plats medan du med en svensk examen skulle komma i andra hand.
Lisa

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Lisa »

Hej! Jag överlägger att välja mellan att plugga i Sverige eller i Danmark. Men jag är så osäker på det här med språket i Danmark, finns det något program på engelska eller är alla på danska? Om det nu bara finns på danska, hur funkade det för dig? Var det svårt att hänga med i språket?
Tack på förhand!
Ganglion

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Ganglion »

Lisa skrev:Hej! Jag överlägger att välja mellan att plugga i Sverige eller i Danmark. Men jag är så osäker på det här med språket i Danmark, finns det något program på engelska eller är alla på danska? Om det nu bara finns på danska, hur funkade det för dig? Var det svårt att hänga med i språket?
Tack på förhand!
Har själv pluggat i Danmark i snart två terminer och språket har inte varit några problem alls. Om man verkligen försöker att lära sig, dvs. att man successivt börjar använda fler och fler danska ord i sitt vardagliga tal samt anstränger sig lite extra i starten för att få alla anteckningar på danska, så går det riktigt fort. Efter kanske en månad förstod jag det mesta och efter knappt två månader kunde jag vara aktiv i diskussioner på danska – och jag är absolut ingen språkmänniska.

När det gäller Aarhus Universitet startar man med en kurs i Medicinsk Filosofi og Videnskabsteori, som är rimligt lätt, samtidigt som det läggs mycket tid på att få studenterna till att lära känna varandra. Du kommer med andra ord att prata massor och när svenskan inte räcker till har man inget annat val än att anpassa sig (att använda engelska kan vara till hjälp ibland, men ju tidigare man lägger av med det desto bättre). Våga fråga när du inte vet hur du skall uttrycka dig – det gör jag än idag – och oroa dig inte för den första kursen. Man har bara ett par timmars undervisning i veckan, så du har gott om (fri)tid att fokusera på att förstå och att göra dig förstådd.

Den första tentan är skriftlig, men man får gärna skriva på svenska. Sedan drar anatomin igång och då är det mesta på latin, så man hamnar snabbt på samma nivå som övriga studerande, framför allt då du dessutom med största sannolikhet har ett litet försprång tack vare Biologi B. Biologi är nämligen inte ett obligatoriskt ämne för att få behörighet till läkarprogrammet i Danmark.
Lisa

Re: Läsa medicin i Danmark eller Sverige?

Inlägg av Lisa »

Tack snälla för svarat, Hjälpte jätte mycket! Lycka till med dina sista terminer!
Skriv svar