Folkhögskolebetyg Danmark

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Folkhögskolebetyg Danmark

Inlägg av Spock »

Någon som vet följande;
Kan man söka in med ett svenskt folkhögskolebetyg till läkarprogrammet i Danmark?
Har Danmark en särskild kvot för folkhögskolebetyg? De måste ju ha folkhögskolor i Danmark också.
Tack :glad:
Ihaku

Re: Folkhögskolebetyg Danmark

Inlägg av Ihaku »

Hej!

Det spontana svaret blir; nej, det kan man inte.

Mer utförligt är att läkarprogrammet i Danmark inte har någon folkhögskolekvot. Man söker istället i två kvoter.
- Kvote 1: Dina gymnasiebetyg, rätt och slätt.
- Kvote 2: Dina gymnasiebetyg, plus andra erfarenheter samt personligt brev (iaf skriver man brev till Köpenhamns Uni.).
Här kan du dock ta upp folkhögskolestudierna som bevis på att du är dedikerad, motiverad osv.
Andra saker att skicka med är intyg om arbeten, utlandsvistelser osv.

I brevet kan du sedan skriva om alla dessa erfarenheter, och helst påvisa att de gör dig lämplig för läkarprogrammet (vilket ej nödvändigtvis betyder att det måste vara vårdrelaterad arbetslivserfarenhet), och som sagt är bra betyg på Folkis (iaf om du läst naturvetenskapligt basår) ett bevis på studieförmåga och ambition.

Alla "andra erfarenheter" tas sen i beaktning TILLSAMMANS MED DINA BETYG. Detta innebär, tyvärr för många, att det INTE går att komma in på Läkarprogrammet i Danmark om man har alltför låga avgångsbetyg från gymnasiet (komplettering räknas ej).

Ett sista tips är att du måste ha läst Matte E, samt Engelska C.

P.S. Mitt svar baseras på de antagningregler som gällde i Köpenhamn för två år sedan. Om saker och ting ändrat drastiskt sedan dess vet jag inte då jag inte pluggar i Danmark längre :)
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Folkhögskolebetyg Danmark

Inlägg av Spock »

Tack för ditt utförliga svar! :) Då var det ungefär som jag trodde.
Skriv svar