Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
BrunoB
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 maj 2011, 16:09

Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av BrunoB »

Hejsan!

Jag uppfyller MVG för alla betyg som krävs för behörighet - vad jag förstår är jag då i princip garanterad en plats till läkarprogrammet på Århus/Alborg
Någon som kan bekräfta att det stämmer?

Finns det någon som känner till hur läkarstudierna går till i Århus respektive Ålborg och vill ägna en minut åt att berätta lite om de olika lärosätena?

Enormt tacksam för svar! :w00t: VH!
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

Tror antagningen i kvot 1 låg på ca 19,7 förra året så ja du bör komma in om du har? Tror du kommer in på de andra också med 20,0.

Kvote 2 tar in på betyg i matte e, fysik b , kemi b, engelska c och svenska b ( de krav som är specifika för läkarlinjen), förra året räckte det med att ha VG i matte e och MVG i de övriga ( tror det gällde både Århus och Allborg ). Om det räcker även i år eller om det är MVG i alla de ämnena som gäller beror på hur många som söker.

Berätta om studierna kan jag inte. Känner mig snart som expert på HUR man kan ta sig in utan att själv lyckas. :visslar:
BrunoB
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 maj 2011, 16:09

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av BrunoB »

Petra skrev:Berätta om studierna kan jag inte. Känner mig snart som expert på HUR man kan ta sig in utan att själv lyckas. :visslar:
Tell me about it! Jag har banne mig blivit expert på Sveriges skolsystem för betyg och urval. Det gick heller inget vidare för mig - därför söker jag mig till Danmark.
Jag har MVG i alla ämnen som gäller för kvote 2 (fick beygsbesked om FyB & MaE igår!!!!!!) :w00t:
Är det inget att satsa på för dig också annars?
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

Går du i gymnasiet nu? Vilket program?

Kvot två antagningarna är som sagt olika från olika skolor, i Åhus och Aalborg har de i år så det tar in på betyg i de specifika ämnena som jag skrev ovan. Dock måste man söka innan 15 mars, så har du inte gjort det är det tyvärr för sent i år. Man söker både för hösten och våren innan 15 mars så i så fall kan du söka tidigast till nästa höst. Båda skolorna tar även in på relevant arbetslivserfarenhet och det är alltid bättre att skicka in " för många papper " än för få enl de jag varit i kontakt med. Aalborg funderar dock på att pröva med intagningsprov och intervjuer till nästa år, dock inget bestämt än.

Syddansk i Odense har antagningsprov där de 300 bästa går vidare till ytterligare tester och intervjuer. Köpenhamn kör på personligt brev och cv, dock har jag hört att de som kommer in den vägen oftast är de som t.ex har en tidigare utbildning inom sjukvården ( sjuksköterska, biomedicinare etc. )

Jag har läst ett tekniskt basår ett år och går ut med 5:or... MEN de kan inte översätta tekniskt basårsbetyg utan det blir som i sverige bara en behörighet. Så jag ska nu roa mig ett år med att skriva prövningar på komvux. Hallelujha. :visslar: Får skylla mig själv som inte kollade upp allt från början.

Fråga på om du vill veta mera! :glad: Och Grattis till de fina betygen i Fysik b och Matte e!
BrunoB
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 maj 2011, 16:09

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av BrunoB »

Vad lustigt - jag genomled samma öde som dig för ett år sedan. Jag gick ut gymnasiet 2007, gjorde tekniskt basår på KTH HT09. I augusti förra året började jag om med några av dem kurserna. Jag blev precis klar med alla prövningar - så nu har jag MVG i alla de kurser som kvot 2 avser. (MaE, FyB, KeB, SvB, EnC) :skrattar:
Jag har redan sökt Danmark (och Norge, och Sverige). Undrar om jag garanterat kommer in i Århus/Ålborg? Jag har ju MVG i alla kurser som krävs, och tydligen kommer man ju in med mindre än så? Kan knappt fatta det, låter för bra för att vara sant. Men imorgon skickar jag efter mitt samlade betygsdokument för att sedan posta det till universiteten. Sedan ska jag väl ringa studievägledarna där borta och höra vad dem tror.

Syddansk fick jag svar från för typ en vecka sedan. Jag blev inte antagen till uttagningsproven. Jag gick ett gymnasieprogram där man praktiskt taget inte kan höja sina betyg i ungefär hälften av kurserna (efter man redan fått betyg G då), så jag kan inte nå över typ 14 i snitt. Danmark kanske blir min räddning? Tack ska du ha för gratulationerna. Jag vill önska dig lycka till i dina prövningar också! :glad:
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

Ja, ser det ut som förra året så kommer du in. :)

Yes, det är bara beta igenom allt en gång till.

Jag håller tummarna för dig och du får gärna berätta sen hur du tycker studierna/staden är!

Lycka till! :)
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

Förresten, en fråga:

Läste du om/gjorde prövning i alla kurser på komvux eller bara de "högsta" ( matte e, fysik b, kemib )?
BrunoB
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 maj 2011, 16:09

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av BrunoB »

Jag tenterade dem högsta bara.
Niveus
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jun 2011, 15:28

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Niveus »

Hej BrunoB.
Ja du kommer garanterat bli antagen genom kvot 2 (om du inte blir det genom kvot 1) - detta under förutsättning att de inte kräver en "motiverande ansökan" som de tidigare fått kritik för att de inte använt sig av. Min gissning är att de inte lär göra det huxflux utan först till nästa ansökning, de regler som står på http://www.au.dk är dem som gäller. Dvs högst snitt i behörighetskurserna till kvot 2.

Eftersom Aarhus och Aalborg har samma ansökningsprocess så kommer du bli antagen till den som står högst i prioritet.
Jag var i den situationen att jag hade MVG i alla kurser utom matte E varpå min kvot hamnade på 11,0 (som var kravet det året enligt de kurser som krävdes år 2009). När jag sedan tentade upp kursen till MVG och skickade in detta så fick jag automatiskt 12,0 = garanterad antagning, jag hade själv lite svårt att tro det men så var det iaf. :ja:

Du får ju en inloggning som du kan följa din antagning och hur du ligger till poängmässigt i kvot 1 och kvot 2. Jag satt och uppdaterade sidan den natten beskedet skulle komma. Det var en spännande natt kan jag säga :tunga: .
Niveus
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jun 2011, 15:28

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Niveus »

Till Petra vill jag bara säga att man "måste" i princip vara expert på ansökningen för att bli antagen. Jag var också det.
Jag hade läst teknik på gymnasiet och saknade behörighet i huvuddelen av naturämnena. Mitt mål var sedan att läsa upp alla kurser till MVG på komvux (detta erbjuds dock inte i flera städer om du redan har godkänt i dem, däremot får du tentera) för att söka in i Sverige.

Efter 2 år på komvux och erhållen behörighet samt att jag hade höjt mitt snitt till 19,44 från 17,08 så bestämde jag mig för att söka till danmark istället, jag kände att jag kommer aldrig kunna få MVG i bild och jag har tidigare läst utomlands och har intresse för språk så det passade mig fint. Jag sökte alla kvoter till alla universitet och jag la ner en månad på själva ansökningsprocessen med jag vet inte hur många signaturer och intyg, brev och övriga meriter som kanske eg. inte behövdes men som jag skickade med "för säkerhets skull".

Slutade att jag trots idogt arbete blev färdig i sista stund och blev tvungen att skicka ansökningen till alla universitet med expresspost för 300-400 kr för att inte riskera att det skulle komma sent (var väl 3 dagar kvar innan det skulle vara framme).

Du skall ha mer än 14,9 i BG för att få komma till MCQ hos Syddansk universitet i Odense. Det gjorde jag men missade gränsen till MMI med 6p. Blev antagen till min 2.prioritet, Århus med kvot 2 på 12 (kvot 1 på 7,8 hjälpte förstås inte :blinkar: )

Lycka till nu och se till och sök, söker du inte finns det ABSOLUT ingen chans att bli antagen.
Skriv svar