Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

Tack för ditt inlägg! Jag var ner och skrev MMQ men missade också på några poäng...

Ska tenta av de högsta kurserna på komvux nu under ett år tänkte jag. Här får vi inte läsa om kursen utan pröjsa 500:- st för att tenta av dem. Det enda jag är orolig för är Eng c, språk är inte min starka sida. :/

Samtidigt försöker jag komma på NÅGOT annat jag kan TÄNKA mig att läsa, för ärligt känner jag mig lite uppgiven... Men kommer liksom inte på nått så jag får kämpa på ett år och se till att fixa det!

Du läser alltså i Århus nu? Trivs du bra?
Niveus
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 jun 2011, 15:28

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Niveus »

Om du är verkligen seriös med att komma in, så gäller det att man ger f*n på att klara det och då kommer det gå, på ett eller annat sätt.
Du har fyra stycken institutioner du kan söka som nyttjar kvot 2 på olika sätt, detta ökar chanserna om man söker alla, även om de var för sig är mycket små.

Du har inte funderat på Polen eller dylikt? Många svenskar som läser där, har sj en vän där. Eller du vill helst till Danmark?

Ja, jag läser i Århus. (Eller Aarhus som det heter nu sedan år 2011 ;))
Skall påbörja 2a året nu efter sommarlovet. Om jag skall vara ärlig så hade jag svårt att knyta an med personerna i min klass det 1a året, fanns en del personer som ansåg sig vara bättre än andra och sånt förstörde stämningen. Samtidigt är 1a året på ÅU ett krig med pluggandet, tempot är högt och kraven är stenhårda. Man förstår inte riktigt hur tufft förrän man börjar. Som tur är så ändrar de upplägget så att de kommande studenter kommer slippa årstenta i makroskopisk anatomi (ist blir det uppdelat) och det skall ni vara jädrigt glada för :flinar: .

Vad jag däremot kan säga att under en hård period av slit senaste tiden (kuggade en del av första makroskopitentan så fick göra om hela, vilket innebar att jag valde att läsa om 4 månader) så fann jag flera nya vänner jag läste tillsamans med och fick väldigt god kontakt med dem och det gjorde en enorm skillnad. Lärde också känna massa nya 2a terminare och kommer ju hamna i klass med några av dem. Trivs bra nu!

Själv är jag nog tvärtom, språkligt begåvad, dock mindre bra på visuella saker- vilket kan bli knepigt när man ska teckna eller komma ihåg hur saker och ting ser ut i atlas men man får anpassa sin studieteknik efter vad som passar en själv.

Fördelen med Århus är att det är rankat som nr 2 av de skandinaviska universitet i Times lista och jag vet att det är just pga de hårda kraven man blir riktigt duktig. Det är väldigt seriöst och tar en tid innan man lär sig hur man skall gripa sig an stoffet. Vi har redan första året väldigt mycket dissektion med fokus på anatomiska uppbyggningn. Fysiologi och sjukdomslära kommer mer på djupet senare, vi har ju en del om sjukdomar i medicinsk genetik, embryologi och neuroanatomi.
Petra
Inlägg: 34
Blev medlem: 03 jan 2011, 10:40

Re: Läkarprogrammet Århus / Ålborg

Inlägg av Petra »

BrunoB: Hur gick det?

Niveus: Tack igen! Nästan vecka sätter jag igång med plugget av kurserna. ska bli intressant att se statistiken för intagningen i år!
Skriv svar