Studentlivet i Norge

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
nissepesse
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 dec 2013, 23:47

Studentlivet i Norge

Inlägg av nissepesse »

Hej! Jag planerar att söka in till läkarprogrammet HT15 och har fått upp ögonen för Norge! Är det lättare att komma in där, och hur är det att leva där (ekonomi osv)? Någon som har erfarenhet av detta? Skulle vara väldigt tacksam för svar :)
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Studentlivet i Norge

Inlägg av Elodone »

Jag sökte och kom in där men tackade nej eftersom jag kom in i Sverige också. Det brukar vara lite enklare att komma in i Norge. De räknar dessutom sin motsvarighet till meritpoäng på ett annat sätt, vilket kan vara en fördel eller nackdel beroende på vad man läst och har gjort innan man söker. Det är dyrare att bo och leva i Norge, speciellt eftersom man får svenskt studiemedel (lägre än det norska). Norskt studiemedel kan man bara få om man är norsk medborgare. Men hur mycket dyrare det är får nog någon som pluggar där svara på.

Det finns en hel sida på läkarstudent.se med info om Norge. Där kan du se vad som ger extra poäng och räkna om svenska betyg till norska och då se hur bra betyg du behöver ha för att komma in :). http://läkarstudent.se/norge.html
Skriv svar