Norge- Hjälp!

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Norge- Hjälp!

Inlägg av sa++ »

Jag undrar om någon vet det exakta tillvägagångssättet för att som svensk söka till den norska läkarutbildningen.

Av det jag hittat blir jag väldigt osäker på om jag verkligen förstått rätt; enligt http://www.samordnaopptak.no/info/soeki ... rosedyrer/ så verkar det som att deadline är 15 april där man först skapar ett konto. (Själva kontot verkar det i sin tur som man inte kan ansöka om förrän 1 feb.) Om man istället klickar på den engelska texten så står det att deadline är 1 mars. Kan någon svaret på dessa frågor;

1. Är det 1 mars eller 15 april som gäller?
2. När man väl skaffat kontot så verkar det som att man ska vänta tills mellan den 15 mars till 1 juni då de skickar hem en blankett som man fyller i. Ska det verkligen ta så lång tid, är det ingenting mellan dessa datum som skall göras?

Förlåt om det är rörigt, men känner smått panik då jag inte vill missuppfatta min ansökan. Så om någon sitter inne med svaren skulle jag vara oerhört tacksam!

/Sara
johanni
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 mar 2010, 20:00

Re: Norge- Hjälp!

Inlägg av johanni »

Jag sökte till Norges läkarprogram förra året. För mig var det den 15:onde april som gällde, jag kommer inte ihåg exakt varför det var så men det berodde lite på vilken kvot man sökte till vill jag minnas.
Du skapar ditt konto på samordnaopptak och sedan söker du helt enkelt de läkarprogram du vill söka, sedan väntar du till Juni då du kommer att få ett brev hem i brevlådan, och då är det rätt bråttom att skicka in betyg och liknande. Sedan får du ditt antagningsbesked mot slutet av sommaren.
sa++
Inlägg: 35
Blev medlem: 14 jul 2011, 20:18

Re: Norge- Hjälp!

Inlägg av sa++ »

johanni skrev:Jag sökte till Norges läkarprogram förra året. För mig var det den 15:onde april som gällde, jag kommer inte ihåg exakt varför det var så men det berodde lite på vilken kvot man sökte till vill jag minnas.
Du skapar ditt konto på samordnaopptak och sedan söker du helt enkelt de läkarprogram du vill söka, sedan väntar du till Juni då du kommer att få ett brev hem i brevlådan, och då är det rätt bråttom att skicka in betyg och liknande. Sedan får du ditt antagningsbesked mot slutet av sommaren.
Tack för svaren!
När du skaffade konto, stod det utförligt hur du skulle göra då? För hittar ingen bra information när det gäller att skaffa elektroniskt- id för svenskar då id:t gäller för de som har norskt personnummer...
Sedan tycks det finnas tre varianter; elektroniskt- id, minID och buypass, vilken valde du?
Skriv svar