Vad ska jag skicka?

Requirements, application, admission, et cetera.
thehickmat

Vad ska jag skicka?

Inlägg av thehickmat »

Förre jag börjar vill jag säga att min svenska är inte otroligt bra, so snälla bare with me om jag använder några engelska ord :tunga:

Hej! Jag heter Hickmat och är en libanes med svensk citizenship som bor här nere i mitt hemland Libanon efter några 8 år i Sverige och med årliga sommar besök.Jag är ganska ambitiös för att studera för att bli en läkare i Sverige och ville gärna ha lite hjälp med några frågor jag vill ställa:

Jag är på mitt sista gymnasium år här i Libanon (12:an) och vill veta hur jag ska handla mina betyg.Här i Libanon gör man en nationell prov efter man är klart med år 12 och om man passerar den får man den libanesiska baccaleaurette.Nu, jag har läst i VHS att formen för libanesisk betyg motsvar till svenska betyg är samma formel som i Frankrike(vi va under den franska mandaten och våran utbildning system är likande med doms) som seger att en betyg över 16 är 20.00 i Sverige.Jag är ganska positivt att jag kommer kunna fortsätta med 80+ betyg på den här årets report card som de andra 2 år och inklusivt med min nationell prov(hoppas :))

Vad ska jag skicka till VHS när jag kommer till Sverige för att översättas till svensk betyg ?Mina nationell prov resultat med alla gymnasium report cards?Eller bara nationella provet?Jag är ganska confused om jag borde skicka ALLT som har att göra med mina gymnasi år eller bara några saker som sista året+provet, och kommer allt at ta 6 månader oavsett hur många papper jag skickar?

Och en annan fråga, i 11:an får libaneser i gymnasiet välja mellan vetenskapligt 11 eller literatur 11, vart jag valde vetenskapligt och i 12:an valde jag LS(Life Science branch) ut av 3 andra programmer.
Hjälper det med nåt?Allså, för att LS är för de som vill go medicinsk.

Och sist, har en libanesisk utbildning vad man behöver för grundnivå till läkarprogrammet till er erfarenhet?för att vi använder inte bokstaver till att representera vilka nivå vi tar så jag behöver veta :P

O och en sak också, vill universitetet om jag bara vill gå in på läkarprogrammet vill de bara se mina vetenskapliga och språk ämne betyg?För att vi tar också geografi, historia och civics oavsett vilket branch man väljer.

Andra saker och tips att säga hjälper mycket :)

Tackar :D
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Ingen har nån aning?:(
Gäst

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Gäst »

Tror att många här i Sverige fortfarande är i koma efter all julmat. :)
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Haha :skam: :pinsamt:
Per

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Per »

Hej Hickmat!

Vad jag kan utläsa av HSV-texten (sidorna 13-14) så verkar det finnas två olika skalor för Libanon, en för 10-20 och en för 50-100.
vhs.se/Global/Bed%c3%b6mning%20av%20utl%c3%a4ndska%20betyg/HSVFS-2011-8-9.pdf?epslanguage=sv

Alla betyg i ditt betygsdokument räknas med, även de som inte har något direkt med medicin att göra. Men klarar du 80+ i betygsgenomsnitt på skalan "50-100" så får du hur som helst 20,00 (plus 2,5 meritpoäng, skulle jag tro).
:)

Jag skulle gissa att det bara är dina betyg som du skall skicka in, särskilt om det nationella provet bara gäller "godkänd" eller "inte godkänd".

Jag skulle gissa att du har valt rätt inriktning i gymnasiet för att uppfylla (den särskilda) ämnesbehörigheten till svensk läkarutbildning men jag vet tyvärr inte vilka svenska kurser som motsvarar vilka libanesiska.

För dessa två saker skulle jag rekommendera att du tar kontakt med VHS, eller vad de nu kommer att heta efter nyår, och frågar dem direkt - de borde kunna ge ett hyfsat snabbt svar på de frågorna eftersom det bara gäller grunderna för bedömning och inte en bedömning i sig.

Vet tyvärr inte hur lång tid en bedömning av hela ditt betyg lär ta.
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Bra att veta att allt räknas med även om det är inte bara för medicin, för att historia tex ska man bara memorera vilket ger några extra betyg :p

Och just det, här i Libanon använder skolor som använder franska som språk till vetenskapliga ämne och matte (och franska lektioner så klart) använder de 10-20 skalen i betyg pappret, medan skolor som använder engelska går med 50-100 skal.

Tror knappt det finns skillnad mellan både system utan att i engelska 60 är godkänd resultat (10 i franska).

Jag går i en engelsk språk skola so det andra skalet gäller för mig :p

I våran np finns det 4 betyg man kan ha: under 10 IG, över 10 G, 14+ VG, 16+ MVG

So borde jag skicka en kopia(av nps slut betyg) som är markerad av myndigheten till VHS?Tror ej att de tar de originala papper?

Men du, jag vet fortfarande inte om jag borde skicka alla gymnasiet resultat av de tre år eller bara särskilda år, so om någon eller du seger kommer att jag bli tacksamt :tummarupp:

Och jag tror jag läste någon stans att utlandska betyg fick meritpoäng automatiskt, och vart 2,5 får man om man har 19-20 genomsnitt betyg.(Rätta mig någon om jag har fel?)
Per

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Per »

Utländska gymnasiebetyg från de flesta länder får meritpoäng automatiskt men vissa betyg (IB, EB, åländskt gymnasium) får meritpoäng för specifika kurser.

Jag tror det är kopia av betygsdokumentet du ska skicka in, kanske med ett äkthetsintyg från din myndighet.

Får du ämnesbetyg (sammanvägning av betyg i olika kurser inom samma område) eller enbart kursbetyg?
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Vi får ämnes betyg som tillsammans gör totala resultat här.
Per

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Per »

Efter examen från gymnasiet, får ni ett dokument som redovisar era betyg?
Och betygsgenomsnitt (eller sammanlagda betygsvärde)?
Hickmat
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 dec 2012, 19:57

Re: Vad ska jag skicka?

Inlägg av Hickmat »

Vi får ett dokument som visar våra betyg i varje ämne som vi gjorde nationella prov på (som är alla ämnen vi tar) och har sammanlagd betyg värdet, men man delar det med ett nummer för att få veta betygs genomsnittet
Skriv svar