Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och tillåt visning av nyheter och diskussioner ]

Annons

Högskoleprovguiden

[ dölj denna ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Mycket snabba kompletteringar medges i betygsgrupp I

Meritpoäng, kompletteringar, utländska betyg, folkhögskola, et cetera.

06 jul 2010, 17:38

VHS skrev:Utökade kurser till ett program behöver inte stå med i slutbetyget utan kan skrivas ut på ett samlat betygsdokument i samband med utfärdandet av slutbetyget. Det samlade betygsdokumentet ska i princip inte vara utfärdat senare än slutbetyget, men om det t ex av administrativa orsaker är några dagars fördröjning kan VHS bortse från detta. Om det har gått för lång tid (kan tyvärr inte ge någon exakt tidsgräns, det varierar antagligen från fall till fall) räknas de utökade kurserna istället som kompletteringar och då flyttas den sökande till grupp 2.
Det skall även, enligt uppgift, finnas ett mindre antal ansökande som fick godkänt ett samlat betygsdokument med en upptentad kurs. I dessa fall var det samlade betygsdokumentet daterat endast några dagar efter slutbetyget.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

11 nov 2012, 21:59

Hade uppskattat om källa bifogats!

MvH drwill
drwill
Blivande läkarstudent

12 nov 2012, 02:35

Som anges i första inlägget är VHS källan.

Informationen förmedlades via ett mail, därav avsaknaden av länk.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

01 okt 2013, 21:46

Hej där!

Kan någon försöka förklara åt mig vad detta betyder?

Du kan delta i både i betygsgrupp I och II

Om du som har svenska gymnasiebetyg redan är behörig till de utbildningar du söker med ditt slut- eller avgångsbetyg, men kompletterat för att höja ditt meritvärde – antingen med ett nytt betyg i en kurs eller med en kurs som ger meritpoäng – får du då konkurrera både i direktgruppen och i kompletteringsgruppen.

Betyder det att om jag t.ex. har 21,2 i betygsnitt och att jag läser upp dem till 22,5 skulle det inte påverka mina chanser? Jag frågar detta därför att normallt när man har kompletterat betyg hamnar man i kvot 2 och där är det mycket svårare att komma in i läkarutbildning.
Men om jag hamnar i kvot 1 och 2 samtidigt skulle det vara en fördel och jag tycker att det skulle inte vara rättvisst mot andra som inte har kompletterat... Eller vad tycker ni?
Anledning till att jag frågar allt detta är att jag inser att jag kanske inte kommer att klara att få A i alla kurser som jag läser just nu, och det skulle vara dumt att ta en "dålig" gymnasieexamen om jag skulle ha möjlighet att höga betygen nästa termin och ta ut en "bra" gymnasieexamen.
maring

01 okt 2013, 23:27

I ditt exempel så skulle du konkurrera med 21,2 i BI och med 22,5 i BII.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

02 okt 2013, 22:20

Okej så man deltar i 2 kvoter med 2 olika betyg... Det hade jag inte fattat.
Tack Nils.
maring