Det var inte riktigt den info jag fick från universiteten, men ja, detta ges tydligen mycket restriktivt. Ditt meritvärde inte får skilja mer än ca 5 % (beroende på lärosäte) från det som krävdes i urval 2 ett år tillbaka i tiden, och antagning sker i grupp DA direkt i urval 1. Det är möjligt att Lunds universitet är ett undantag och tillämpar "kompensation" av meritvärde (fick inte klarhet i det), men som jag förstod det så gör inte Göteborg eller Umeå det.
Jag ringde runt till universiteten och frågade av deras respektive antagningsenheter. Som du säger så varierar förfarandet mellan universiteten. Gemensamt är att det är en restriktiv tillämpning.
Exempelvis Linköpings universitet tillämpar inte alls individuell prövning (kallas även bl.a. särskild urvalsplacering, namnet varierar mellan universiteten). Detta eftersom det är frivilligt för universiteten att erbjuda detta enligt högskoleförordningen (1993:100).
Inte heller Örebro universitet tillämpar i praktiken individuell prövning. De har aldrig antagit någon via individuell prövning.
Karolinska institutet har det mest rigorösa kraven av de som tillämpar: "KI får i enstaka fall göra avsteg från de urvalsgrunder som är föreskrivna för utbildningarna. Detta får endast ske om den sökandes meriter inte kan bedömas på ett lämpligt sätt enligt de övriga urvalsgrunder som finns,
och om den sökande genom tidigare utbildning, arbetslivserfarenhet eller någon annan omständighet, har särskilda kunskaper eller annars särskilda förutsättningar för utbildningen. Bifall för ansökan om prövning av individuell urvalsplacering sker endast i undantagsfall." Eftersom det krävs att båda kriterierna ska uppfyllas är det extremt sällsynt att det tillämpas. Antagningsenheten berättade att de får in ett tiotal ansökningar för varje termin, men på frågan när någon beviljats avsteg så handlar det om en person på ca 3 år.
Umeå och GBG har ett förfarande som du beskriver. Max 5 % avvikelse i meritvärde jämfört med antagningen i urval 2 föregående år. Uppfyller man kraven så blir placerad i kvoten DA (direktantagning). Men Umeå är också mycket restriktiva: det var de som berättade om dyslexi-exemplet som jag skrev om tidigare för när det blivit aktuellt med att göra undantag.
För GBG innebär det att lägsta meritvärdet som är aktuellt för individuell prövning HT2019 är 20,43 eftersom att lägsta meritvärdet i kvot I var 21,51 HT2018. Så scopet är onekligen smalt.