Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Social kompetens viktig?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.

22 dec 2018, 17:21

Är social kompetens viktigt för programmet? Får man en chans att öva upp den? Har nämligen asperger och psykossjukdom, vet inte om jag klarar av vägen till psykiater.
Govava

27 dec 2018, 02:59

Ja, mycket viktigt. Generellt även för läkaryrket i stort (beroende av specialitet i viss grad). Chans att öva? Njea.

Nu vet jag ju inte i vilken grad dina diagnoser påverkar dig i vardagen men jag kan garantera att det kommer bli mycket tufft med den bakgrunden i flera skeenden under utbildningen.

Kanske inte psykiatriker inte är den mest lämpliga målsättningen? Att kunna förstå sig på subtil interpersonell kommunikation och att kunna arbeta med den är en framgångsfaktor inom den specialiteten och det låter som att du skulle kunna ha ett rejält handikapp i det.
Jspr

27 dec 2018, 12:37

Jag håller mer föregående talare.

Jag tror inte att psykiater är bästa yrkesvalet för dig. Inte främst för din skull, men för dina patienter som kan lida av svåra problem och förtjänar att möta en psykiater som kan sätta sig in i deras situation på ett annat sätt än någon med AS och psykossjukdom.

Men om du är intresserad av ämnet så finns det ju flera yrkesval inom området som inte involverar att behandla patienter! :)
Gäst

02 jan 2019, 11:32

Nämnde precis i annan tråd att social kompetens är viktigt för behandlingens utfall. Det är inte bara att läsa av och analysera patienten som en biologisk maskin och sedan applicera en behandlingsplan (även om detta är basen för läkararbetet), utan också att få med sig patienten känslomässigt. Detta blir ju särskilt viktigt inom psykiatrin samt i primärvården.
hasselblad
Läkarstudent