Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

UU eller KI?

Klasskamrater, nollning, familjeliv, husdjur, fritid, et cetera.

22 okt 2018, 11:42

Hur skulle ni ha valt?

Bor 20 min från KI och 70 min från UU.
PBL på UU känns spontant mer lockande, men har inte så stor koll på hur UU och KI faktiskt skiljer sig åt.

Någon som kan beskriva lite eller har några fördelar/nackdelar med UU och KI?
citronen
Blivande läkarstudent

22 okt 2018, 23:32

Vill gärna veta med. Undrar också till de som studerar i Uppsala om man faktiskt kan studerar under restiden, har aldrig kunnat vara en sådan person, men har aldrig behövt resa mer än 50 minuter varje dag heller så...

Man kan väl bara gå till en random föreläsning visst? Jag vill känna av stämmningen själv. Tänkte faktiskt göra det, why not liksom. Har aldrig ens satt en fot i Uppsala
RogerRondo

24 okt 2018, 22:42

Går på LiU och står fan inte ut med PBL dock har UU inte lika stor fokus på PBL. Tänker byta lärosäte nu. Har KI som nummer 1 pga forskningen samt den internationella anseende och UU som nummer 2.
tankarish
Blivande läkarstudent

25 okt 2018, 22:20

tankarish, vad är det med PBL som du inte står ut med? På vilket sätt tror du att KI är bättre som utbildning (bortsett från anseendet)?
citronen
Blivande läkarstudent

17 dec 2018, 10:32

Helt klart KI. Utöver anseendet utomlands (#6 i världen medical school) och forskningsmöjligheterna på campus så är det också saker som t.ex dissektionerna där KI har flest donationer och mest "praktik" och övning på sådant. T.ex så är det KI som skickar dissektionsdonationer till både örebro och umeå (eller kanske den andra var linköping). Linkan har ju simulationer pga brist på sådant.

annat positivt är antalet patienter. 10 fler i befolkning än t.ex örebro. Do i need say more? 4 stora sjukhus som alla studenter placeras på och då slipper vi flytta till mindre orter. Lyx. För många patienter per elev också så aldrig behöver man vara 2-3 elever på en patient (något som mina vänner i umeå ofta klagar på).
Simplyme1111