Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Dissektioner i Lund?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.

16 jun 2017, 18:28

Hej!

Jag har hört att man i princip inte får utföra några dissektioner (eller få dito demonstrerat) under läkarutbildningen i Lund. Och även att anatomiundervisningen sker med hjälp av plastmodeller istället för verkliga preparat. Någon som läst/läser i Lund som kan bekräfta eller dementera detta? Om det stämmer, upplever ni det vara en stor brist? Så stor att man bör överväga ett annat lärosäte? Personligen tycker jag det känns lite "b" med plastmodeller, om det nu stämmer... och om man aldrig fått se några autentiska organ, vävnadsdelar osv., hur lätt är det då egentligen när man kommer till kirurgikurserna?!
Emelia

17 jun 2017, 12:02

Hej,

Jag läser fortfarande preklin i Lund. Det stämmer till stor del att vi inte har mycket dissektioner under anatomiundervisningen (hittills iallafall). Obduktioner har vi dock, så givetvis får man se riktiga preparat och kroppar. Enligt senaste preklinrapporten är Lundastundeterna generellt ganska besvikna på dissektionerna på programmet, men mycket nöjda med obduktionerna. Motsatsen gäller för uppsalastudenterna, dvs nöjda med dissektioner men besvikna på obduktionerna.

Jag har inget emot att anatomin är på modeller och ser ingen större nackdel med detta nu heller. Nästan alla andra lärosäten lär sig primärt strukturerna på liknande plastmodeller också. Jag ser dock fördelar med att ha dissektioner/obduktioner som komplement för att få se "the Real thing". Tyvärr finns inte budget till detta på grundutbildningen. Men som sagt, eftersom anatomiundervisnigen är generellt ganska lika på de olika lärosätena bryr jag mig inte speciellt mycket.

I början av programmet måste jag tillstå att mina krav var höga på Lund, och att vi inte fick utföra helkroppsdissektioner gjorde mig besviken. Nu tänker jag inte så mycket på det. Vad jag har förstått är det ett ganska orimligt krav att ställa.

Vet inte riktigt vilka lärosäten som utför mycket dissektioner... KI har jag för mig.
Stoffolev
Läkarstudent
Inlägg: 3

17 jun 2017, 15:00

Stoffolev skrev:Nästan alla andra lärosäten lär sig primärt strukturerna på liknande plastmodeller också. Jag ser dock fördelar med att ha dissektioner/obduktioner som komplement för att få se "the Real thing". Tyvärr finns inte budget till detta på grundutbildningen. Men som sagt, eftersom anatomiundervisnigen är generellt ganska lika på de olika lärosätena bryr jag mig inte speciellt mycket.


Det stämmer inte. Jag läser i Linköping och vi har enormt mycket dissektioner under hela preklin. Det är ett enormt bra sätt att lära sig anatomi på, tycker jag. I övrigt lämnar dock Linköpings läkarprogram ganska mycket att önska, men det är en annan fråga.
QuentinColdwater

17 jun 2017, 20:50

QuentinColdwater skrev:
Det stämmer inte. Jag läser i Linköping och vi har enormt mycket dissektioner under hela preklin. Det är ett enormt bra sätt att lära sig anatomi på, tycker jag. I övrigt lämnar dock Linköpings läkarprogram ganska mycket att önska, men det är en annan fråga.


Kul! Visste inte att det förekom så mycket hos er. Vad har ni fått dissekera?
Men utöver detta har ni väl massor med plastmodeller som ni kan öva anatomi på? Eller ser anatomiundervisningen annorlunda ut i Linköping?
Stoffolev
Läkarstudent
Inlägg: 3

19 jun 2017, 08:07

Under termin 2 (som jag har läst) har vi dissekerat rörelseapparatens strukturer, vilket upplagt så att under sex separata tillfällen fick vi dissekera
1) axel/överarm/bröst
2) underarm
3) hand
4) höft
5) knä och angränsande
6) fot

samt på neurotemat fick vi visning av dissekerad hjärna, oklart om detta återkommer som eget moment att dissekera.

På högre terminer dissekeras även thorax och buk.
Utöver detta finns massa plastdockor osv, absolut. Och något interaktivt visningsbord där man ska kunna skära i olika snitt osv men det är himla krångligt - inte många verkar använda det.
QuentinColdwater

19 jun 2017, 11:34

Tack för svaren.

Stoffolev, upplever du ändå att anatomiundervisningen är godkänd? Dvs att man får tillräckligt med kunskap? Vill väldigt gärna läsa i Lund och tror inte att avsaknad av dissektioner kommer att få mig att ändra, men vill höra lite åsikter. Är utbildningen bra i övrigt? Har ni fått utföra några dissektioner själva, eller endast fått det demonstrerat?

För övrigt vet jag inte om jag har full koll på skillnaden mellan dissektion och obduktion. När jag var liten lärde jag mig att obduktion handlar om människor medan dissektion är "obduktion av djur", men har förtsått att så är inte fallet. Är det så att dissektion är av enskilda kroppsdelar/strukturer i undervisningssyfte och obduktion är mer rättsmedicinskt/för att få reda på dödsorsak? Eller vad är skillnaden?

QuentinColdwater, låter spännande! Av nyfikenhet, dissekerar man i grupp? Gissar att det inte kryllar av kroppar donerade till sådant, så det finns väl knappast tillräckligt med resurser för ett preparat per student?
Emelia

21 jun 2017, 09:14

Emelia skrev:QuentinColdwater, låter spännande! Av nyfikenhet, dissekerar man i grupp? Gissar att det inte kryllar av kroppar donerade till sådant, så det finns väl knappast tillräckligt med resurser för ett preparat per student?


Man dissekerar i grupp, men det finns ganska gott om preparat. Fyra personer per preparat var vi under termin 2, men eftersom man tar varsin sida av preparatet så blir man två studenter per struktur att dissekera (2 studenter tar ex hö knä, 2 tar vänster). Till detta har man mer eller mindre en personlig amanuens per preparat som överser och hjälper till, vilket var väldigt behövligt.
QuentinColdwater

25 jun 2017, 22:25

Emelia skrev:Tack för svaren.

Stoffolev, upplever du ändå att anatomiundervisningen är godkänd? Dvs att man får tillräckligt med kunskap? Vill väldigt gärna läsa i Lund och tror inte att avsaknad av dissektioner kommer att få mig att ändra, men vill höra lite åsikter. Är utbildningen bra i övrigt? Har ni fått utföra några dissektioner själva, eller endast fått det demonstrerat?

För övrigt vet jag inte om jag har full koll på skillnaden mellan dissektion och obduktion. När jag var liten lärde jag mig att obduktion handlar om människor medan dissektion är "obduktion av djur", men har förtsått att så är inte fallet. Är det så att dissektion är av enskilda kroppsdelar/strukturer i undervisningssyfte och obduktion är mer rättsmedicinskt/för att få reda på dödsorsak? Eller vad är skillnaden?


Anatomiundervisningen är helt klart godkänd. Eftersom jag inte har studerat vid ett annat lärosäte har jag dock svårt att jämföra ifall dissektionerna skulle spela så stor roll. Visst, helt klart är det väl kul att få skära lite själv, vem gillar inte lite klinisk relevans? Men är det avgörande för anatomikunskap? Knappast.

Kort kan man säga att du får själv skära på en dissektion. På en obduktion är det någon annan som skär och visar.
Stoffolev
Läkarstudent
Inlägg: 3

29 jun 2017, 07:20

Under obduktionerna får dock studenter själva dissekera inre organ. Det sägs dessutom att det är på gång att återinföras dissektioner i Lund även för anatomiundervisningen på T2 (rörelseapparaten).
Gäst