Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

Ekonomiskt svårt att fortsätta utlandsstudier

Medicinska omständigheter, sociala omständigheter, värdefulla fördelar, et cetera.

02 jan 2016, 14:35

Hej !

Nu är det såhär att jag pluggar utomlands till läkare och håller på att slutföra termin 3. De är så att CSN har en gräns på hur mycket man kan få för skolavgiften och jag är väldigt nära att uppnå den. Jag kommer ha uppnått den till termin 4. Så nu sitter jag i ett problem där jag inte kommer kunna läsa vidare ifall jag inte kan komma in på ett svenskt universitet där studielån inte behövs. Går det att prata med universiteten om sådan problem och tar de hänsyn till sådant?

Känns hopplöst just nu och vill liksom inte stoppa min läkarutbildning pga att CSN inte tänker ge mig lån till skolavgiften.

Mvh
gasten A

02 jan 2016, 14:42

Finns det möjlighet att ta ett vanligt banklån till skolavgiften?
TomasW

02 jan 2016, 14:45

Grejen är att det är väldigt svårt att ta banklån till 8 terminer till.
gasten A

02 jan 2016, 15:41

Ungefär hur mkt pengar handlar det om per termin?
Jspr

02 jan 2016, 15:51

70 000 per år , år 1 och år 2, därefter är det ca 100 000 per år från år 3 till år 6.
gasten A

02 jan 2016, 16:25

Antagning i Sverige tar inte hänsyn till att en ansökande har otillräcklig ekonomi för fortsatta studier i utlandet, antar jag. Vill du vara helt säker kan du alltid kolla med studievägledarna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent