Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Regeringen stoppar godkäntgräns för högskoleprovet?

Förberedelser, normeringsgränser, poängfördelning, et cetera.

29 jun 2015, 11:47

Det var föreslaget att det skulle införas en godkäntgräns för högskoleprovet imorgon, den 30 juni 2015.
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=3686

Nu verkar det dock, enligt ett svar från UHR, som att det kanske inte blir någon godkäntgräns för högskoleprovet:
Det är inte aktuellt med en godkäntgräns på högskoleprovet i nuläget.
Frågan är vilande hos regeringskansliet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Läkarstudent

30 jun 2015, 07:48

Kalla mig dum men jag har inte förstått poängen med en godkänt-gräns.
Det enda praktiska jag kan tänka mig är att alla de som inte når till den då inte kvalificerar sig till HP-kvoten vid ansökan.
svante
Läkarstudent
Stockholm

02 jul 2015, 06:59

Man ville ha en gräns för att människor som skriver riktigt dåligt kom in på lärarprogrammet osv. Dvs poäng runt 0,1-0,2. Vill man göra yrket attraktivt och stärka lärarutbildningen får man också se till att skärpa kraven. Men partierna i den nuvarande regeringen verkar inte vilja stärka yrkets renommé i samhället.

Det är mer sannolikt att få fler rätt genom ole-dole-doff, därför behövs en gräns. Kommer inte människor in på hp, låt betygen ta platserna.
Nyberg89
Blivande läkarstudent